کامپیوترها چگونه کار می کنند؟ 

مادربرد
زمان مطالعه مطلب 4 دقیقه

کامپیوترها چگونه کار می کنند؟ 

کامپیوترها کارها را در نتیجه ترکیبی از سخت افزار ، نرم افزار ، ورودی و خروجی انجام می دهند. CPU یا واحد پردازش مرکزی ، که در آن بسیاری از بلند کردن اجسام سنگین رخ می دهد. در حالی که درک جنبه های فنی آنچه باعث کارکرد رایانه می شود برای افراد غیرحرفه ای دشوار است ، اما جنبه های مکانیکی آن می تواند تصور روشنی از آنچه و چگونه ، اتفاقات داخل آن رخ می دهد به شما ارائه دهد.

 

مادربرد کامپیوتر

کامپیوترها به لطف مجموعه ای از دستگاه های سخت افزاری که به هم متصل هستند کار می کنند. هنگام نگاه کردن به یک کامپیوتر از بیرون ، قسمتهای اصلی مورد سیستم است ، که ممکن است برج برای یک دستگاه رومیزی یا بدنه یک لپ تاپ باشد. نمایشگر؛ و صفحه کلید بسته به نوع و مدل ، ماوس یا صفحه پد ممکن است برای عملکرد رایانه ضروری باشد یا نباشد. بسیاری از رایانه ها دارای CD یا درایو دیسک دیگری در کیس هستند.

نصب RAM اضافی ممکن است به افزایش سرعت کامپیوتر کمک کند.

بیشتر موارد ضروری که باعث کارکردن رایانه ها می شود ، در داخل بدنه و دور از چشم شما قرار دارد. نقطه مرکزی از کامپیوتر، که در آن تمام اجزای مختلف متصل شده و با یکدیگر ارتباط برقرار است

. کلید اجازه دادن به کامپیوتر برای کار ، واحد پردازش مرکزی (CPU) است ، ایستگاه مرکزی برای تمام فرایندهایی که کامپیوتر طی می کند. با ارسال یک فرمان ، مانند “باز کردن برنامه” یا “روشن کردن مانیتور” ، CPU این دستور را تفسیر می کند و سپس مطابق آن عمل می کند.

منبع تغذیه کامپیوتر برای اطمینان از برق مورد نیاز کامپیوتر برای کارکردن مهم است.

هنگامی که رایانه روشن یا بوت می شود ، CPU بخش های خاصی را فعال می کند تا بتواند به شما امکان دسترسی به برنامه ها و فرآیندها را بدهد. کامپیوترها بر اساس CPU اعطای دسترسی به کاربران عمل می کنند ، بنابراین اگر راه اندازی بوت مشکل داشته باشد ، می تواند به این معنی باشد که از رایانه استفاده نمی شود ، حتی اگر همه چیز در داخل به درستی کار کند.

کارت گرافیک چیزی است که به گرافیک اجازه می دهد روی رایانه نمایش داده شود.

انواع حافظه

حافظه نیز برای کارکردن رایانه بسیار مهم است. دو نوع حافظه اصلی عبارتند از حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و حافظه فقط خواندنی (ROM). ROM داده های ذخیره شده است و نمی توان در آنها نوشت. RAM حافظه ای است که می توان از آن خواند و برای آن نوشت و اجازه ذخیره داده های جدید را داد. در بسیاری از موارد ، RAM اضافی می تواند اضافه شود.

فلش مموری ، نوعی درایو کامپیوتر است که برای ذخیره داده ها استفاده می شود.

 

یکی از انواع ROM ها سیستم ورودی/خروجی پایه ( BIOS ) است که وظیفه ارتباط بین نرم افزار روی کامپیوتر و سخت افزار را بر عهده دارد. هنگامی که رایانه برای اولین بار روشن می شود ،  BIOS داده های اصلی مانند حافظه سخت ، RAM ، کارت های نصب شده و سایر دستگاه ها را بررسی می کند .  BIOS همچنین بوت کردن خطاها را بررسی می کند و در صورت لزوم آنها را برطرف می کند.

 

بایوس

 

CPU دو هسته ای که روی مادربرد نصب شده است.

سایر قطعات کمتر مرکزی – اما نه چندان حیاتی – که به رایانه ها اجازه کار می دهند شامل منبع تغذیه ، ترانسفورماتور و باتری است. این قطعات اطمینان حاصل می کنند که هر جزء برق مورد نیاز خود را به میزان مناسب دریافت می کند و اطلاعات کلیدی حتی در صورت قطع برق ذخیره می شود. 

درایوهای رایانه از جمله هارد دیسک ، فلش مموری و هر درایو با رسانه قابل جابجایی ، مانند درایوهای CD-ROM ، به کاربر امکان می دهد داده ها و برنامه های جدید را در رایانه بارگذاری کرده و فایل ها را ذخیره کند. سیستم خنک کننده به جلوگیری از داغ شدن همه اجزا کمک می کند.

 

یک موس کامپیوتر

اکثر رایانه ها همچنین دارای اجزای دیگری هستند که بدون آنها استفاده از رایانه مشکل تر خواهد بود. کارت های گرافیکی به کامپیوتر اجازه می دهند تا گرافیک را روی مانیتور نمایش دهد و در سطوح مختلف وجود دارد. کارت های صدا به کامپیوتر اجازه می دهد تا صداها را پخش کند. اتصال به اینترنت یا رایانه های دیگر نیاز به مودم دارد . اکثر رایانه ها دارای همه این اجزا هستند و اغلب این امکان برای مالک وجود دارد که هر کدام را به نسخه های جدیدتر یا پیشرفته تر ارتقا دهد.

 

تصویری از صفحه تنظیمات BIOS

 

ورودی/خروجی (I/O) نامی است که به فرآیندها یا اجزای مورد نیاز برای تعامل با CPU و کارکرد رایانه ها داده می شود. اینها شامل مانیتور و صفحه کلید ، اما CD-ROM ها و کارت های حافظه فلش قابل جابجایی است . فرایندهای ورودی/خروجی به شما این امکان را می دهد که به کامپیوتر دستور دهید کاری را انجام دهد ، که برای تعامل و استفاده ضروری است.

لپ تاپ.یک کامپیوتر رومیزی.درایوهای CD-ROM به کاربران امکان می دهد داده های جدید را در رایانه بارگذاری کنند.یک پد خنک کننده ممکن است از گرم شدن بیش از حد لپ تاپ در حین انجام برخی کارها مانند انجام بازی های ویدئویی جلوگیری کند.مانیتورهای رایانه ای برنامه های مورد استفاده را نمایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *