بهترین خنک کننده های cpu و لپ تاپ

بهترین خنک کننده های cpu در سال 2021 بخش اول
زمان مطالعه مطلب 9 دقیقه

خنک‌کننده‌های CPU، همانطور که از نام آن پیداست، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خروجی حرارتی CPU را کنترل کرده و آن را همیشه خنک نگه دارند. آنها برای جلوگیری از فشار حرارتی و کمک به CPU شما در دستیابی به پتانسیل کامل خود بسیار مهم هستند. نداشتن خنک‌کننده مناسب نیز می‌تواند عاملی محدودکننده در مورد اورکلاک کردن CPU باشد. ما معتقدیم که انتخاب بهترین خنک کننده لپ تاپ و CPU مناسب به همان اندازه مهم است که مثلاً انتخاب بهترین کیس رایانه شخصی، بهترین SSD یا هر جزء اصلی دیگر از ساخت رایانه شخصی مهم هستند.

خنک کننده های CPU در ده ها شکل و اندازه هستند و همه آنها در یکی از سه دسته اصلی قرار می گیرند:

  • کولرهای هوا
  • خنک کننده های حلقه بسته یا همه در یک (AIO).
  • بخشی از یک تنظیم خنک کننده سفارشی یا حلقه باز
بهترین خنک کننده لپ تاپ و cpu
بهترین خنک کننده لپ تاپ و cpu

خنک کننده های هوا و محلول های خنک کننده مایع حلقه بسته تمرکز اصلی ما برای این مجموعه خواهد بود. ما آن را با یک کیت خنک کننده سفارشی برای کسانی که می خواهند انگشتان پای خود را در دنیای خنک کننده مایع غوطه ور کنند، تکمیل می کنیم. در اینجا نگاهی گذرا به انتخاب های ما برای بهترین خنک کننده های CPU برای خرید آورده ایم:

می‌خواهیم چند نکته را که باید قبل از خرید خنک‌کننده CPU در نظر داشته باشید برجسته کنیم:

  • برخلاف تصور رایج، خرید یک خنک کننده CPU پس از فروش یک ضرورت نیست – مگر اینکه سازنده CPU شما مطمئناً یکی از آن را در جعبه قرار نداده باشد. برای اکثر افراد، بهترین خنک کننده پردازنده ممکن است فقط خنک کننده موجود در جعبه باشد. شاید از پول برای وسایل جانبی دیگر مانند مانیتور ، صفحه کلید ، وب کم استفاده کنید, etc.
  • مهم است که قبل از خرید کولرهای هوا، فضا را بررسی کنید. برخی از خنک کننده های موجود در مجموعه ما نیاز به فضای زیادی در مادربرد و کیس رایانه شخصی شما دارند. مطمئن شوید که کیس شما برای خرید شما آماده است.
  • کولرهای هوا بدون جریان هوای مناسب در داخل کیس کامپیوتر شما بی اثر خواهند بود. مطمئن شوید که دریچه ها و فن های کافی برای انتقال هوا به داخل و خارج محفظه وجود دارد.
  • همه کیس های کامپیوتر برای خنک کننده های مایع AIO به دلیل عدم وجود گزینه های مناسب برای نصب رادیاتور ایده آل نیستند.
  • در حالی که AMD تأیید کرده است که می‌توانید از خنک‌کننده‌های CPU مشابه با پلتفرم AM5 آینده‌اش استفاده کنید ، پردازنده‌های Alder Lake اینتل شما را وادار می‌کنند یک پایه خنک‌کننده جدید نصب کنید.
  • در نهایت، یک سیستم خنک کننده پیچیده به فضای زیادی برای چیزهایی مانند رادیاتور، پمپ، مخازن خنک کننده، لوله و غیره نیاز دارد.
Specification Noctua NH-D15
Type کولر
Dimensions 165 × 150 × 161 میلی متر
سازگاری:
طرفداران شامل: 2 عدد پنکه درجه یک NF-A15 PWM
سرعت فن: 1500 دور در دقیقه (حداکثر)
وزن: 1.3 کیلوگرم
ضمانتنامه: 6 سال

بهترین خنک کننده cpu

بهترین خنک کننده لپ تاپ و cpu

بهترین خنک کننده لپ تاپ؛ Noctua NH-D15

بر کسی پوشیده نیست که Noctua تعدادی از پرطرفدارترین کولرهای هوا را در بازار تولید می کند. محصول پرچمدار آنها NH-D15 انتخاب ما برای بهترین کولر هوایی است که می توانید برای CPU خود خریداری کنید. این جانشین D14 برنده جایزه Noctua است و چیزهای زیادی در مورد این جانور خنک کننده وجود دارد. حتی بدون چراغ‌های RGB یا رنگ‌های پر زرق و برق، Noctua NH-D15 به دلیل اندازه بسیار زیاد، همچنان برجسته‌ترین جزء رایانه شخصی شما خواهد بود. این خنک کننده عظیم دارای شش لوله حرارتی است که به هیت سینک ها متصل شده اند. طراحی برج دوگانه کولر به آن اجازه می دهد تا دو فن 140 میلی متری در بین آنها برای جریان هوای مطلوب داشته باشد. اگر cpu شما دچار مشکل شده است، پیشنهاد میکنیم حتما مقاله بیشترین مشکلات لپ تاپ را بخوانید.

NH-D15 دارای یک پشته باله گسترده 150 میلی متری است و فضای کافی بین لوله های حرارتی وجود دارد تا امکان توزیع یکنواخت گرما را فراهم کند. این کولر همچنین دارای دو فن 140 میلی متری NF-A15 برای هر دو هیت سینک است. این فن ها از PWM برای کنترل سرعت خودکار راحت و آداپتورهای کم نویز (LNA) برای عملکرد بی صدا پشتیبانی می کنند. علاوه بر حرکت هوا از هیت سینک، این فن های عظیم جریان هوای خوبی را بر روی اجزای اطراف ایجاد می کنند.

آنچه در مورد خنک کننده CPU Noctua NH-D15 قابل توجه است این است که حتی زمانی که CPU تحت بار است، بی صدا کار می کند. اندازه عظیم آن باعث می شود به نظر برسد که در دمای بالا صدای زیادی تولید می کند، اما اینطور نیست. در واقع، اگر می خواهید چیزی که صدای کمتری ایجاد کند، یکی از بهترین کولرهای هوا است. اکثر کولرهای هوای دیگر با چرخش فن ها با سرعت بالا تحت بار، صدای زیادی ایجاد می کنند. اگر طرفدار خنک کننده مایع نیستید یا پایه های رادیاتور کافی در قاب کامپیوتر خود ندارید، Noctua NH-D15 بهترین راه حل است.

Noctua همچنین یک نسخه تمام مشکی از این خنک کننده هوا به نام “NH-D15 chromax.black” تولید می کند. خنک کردن CPU در یک ساختار تمام مشکی برای حفظ زیبایی ظاهری عالی است. تنها عیب این کیس این است که فضای زیادی را در داخل کیس شما می طلبد. در نتیجه، خلاصی از RAM ضربه می زند و شما مجبور خواهید شد از DIMM های استاندارد با مشخصات پایین استفاده کنید. Noctua با نسخه دیگری از خنک کننده CPU به نام NH-D15S به این موضوع پرداخت. این یک طرح نامتقارن با تنها یک فن دارد و فاصله بیشتری برای RAM (تا 65 میلی متر) ارائه می دهد. همچنین برای LGA20xx که در آن اسلات های رم در دو طرف سوکت توزیع شده است، خوب است.

بهترین خنک کننده cpu؛ Noctua NH-D15

Noctua NH-D15 یکی از قوی ترین خنک کننده های هوا در بازار است. این می تواند پردازنده های با کارایی بالا در بازار را نیز مدیریت کند.

انتخاب دوم ما برای بهترین خنک کننده هوای CPU یک گزینه اقتصادی برای کسانی است که نمی خواهند نزدیک به 100 دلار برای Noctua NH-D15 هزینه کنند. Cooler Master Hype 212 Black Edition یک خنک کننده CPU 35 دلاری است که با برخی از بهترین خنک کننده های موجود در بازار معامله می کند. کولر Cooler Master’s Hyper 212 بیش از یک دهه است که وجود دارد. این خنک‌کننده‌ها سال‌هاست که بخشی از لیست‌های توصیه‌شده هستند،

اما Cooler Master به نحوی موفق می‌شود آنها را به‌طور معنی‌داری به روز کند تا مرتبط بماند. Hyper 212 Black Edition تمام تخصص برخی از خنک کننده های قدیمی را در قالب یک نوع مخفی سیاه رنگ به ارمغان می آورد.

خنک کننده Cooler Master Hyper 212 Black Edition دارای چهار لوله حرارتی تماس مستقیم، یک هیت سینک آلومینیومی و یک فن جریان هوا با ارتفاع 120 میلی متر است. طراحی نسبتاً ساده ای دارد تا گرما را از CPU IHS به طور موثر حمل کند. فن PWM شامل حداکثر دور در دقیقه 2000 است. Cooler Master می گوید که دارای جریان هوای 42CFM است و تا 26 dBA صدایی را تحت بار سنگین در حداکثر RPM ایجاد می کند. این یک خنک کننده هوای ساده است که از انواع سوکت ها از جمله LGA2066، LGA2011-v3، LGA2011، LGA1200، LGA115x، LGA1366، AM4، AM3+، AM3، AM2+، AM2، FM2+، FM2، و FM پشتیبانی می کند. همانطور که می بینید، برای استفاده با طیف گسترده ای از CPU های موجود در بازار ساخته شده است.

خنک کننده cpu

Hyper 212 Black Edition ممکن است قدرتمندترین خنک کننده پردازنده موجود نباشد. با این حال، ثابت شده است که بهتر از خنک کننده های CPU موجود است، به همین دلیل است که ما آن را به عنوان یک نقطه ورود خوب برای اکثر افراد توصیه می کنیم. حتی کاربران AMD که کولر استوک Wraith را می‌چرخانند، می‌توانند برای خنک‌سازی بهتر به آن ارتقا دهند. یکی از بهترین ویژگی های کولر Hyper 212 Black Edition اندازه آن است. این یک واحد بزرگ با هیت سینک بزرگ و تعداد زیادی فن نیست. طراحی ساده نیز نصب آن را بر روی مادربرد بسیار آسان کرده است. برای نصب این کولر لازم نیست یک سازنده کامپیوتر حرفه ای یا علاقه مند باشید. Hyper 212 همچنین به اندازه کافی جمع و جور است که می تواند فاصله خود را با سایر قطعات مانند RAM حفظ کند.

ما فکر می‌کنیم که Cooler Master Hyper 212 Black Edition یک خنک‌کننده هوای فوق‌العاده برای هر کسی است که به دنبال حذف خنک‌کننده CPU است. ممکن است برای یک CPU آنلاک با کارایی بالا که همیشه با فرکانس بالاتر از 5.0 گیگاهرتز کار می کند کافی نباشد، اما برای کاربرانی که بودجه اولیه دارند گزینه خوبی است. اگر می‌خواهید یک لمس RGB در ساخت خود داشته باشید، یک نسخه با چراغ‌های RGB نیز وجود دارد. در واقع، Cooler Master دارای چند نوع Hyper 212 با تفاوت های ظریف در طراحی است. این خنک کننده مقرون به صرفه ترین در مجموعه ما است و ما هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نکرده ایم. شما می توانید از همان خنک کننده با پلتفرم جدید AM5 استفاده کنید و Cooler Master به احتمال زیاد یک آداپتور برای پشتیبانی از CPU های بعدی Alder Lake نیز راه اندازی خواهد کرد.

اگر خنک کننده مایع AIO را به کولر هوا ترجیح می دهید، پس ما کولر مستر جدید MasterLiquid ML360 Illusion را توصیه می کنیم.

 این انتخاب ما برای بهترین خنک کننده  مایع حلقه بسته در بازار در حال حاضر است. عملکرد خنک کنندگی عالی را ارائه می دهد و آن را به خنک کننده ای قابل اعتماد برای رام کردن پردازنده های آنلاک شده با عملکرد بالا تبدیل می کند. 

AMD Ryzen 9 5950X باشد یا Intel Core i9-11900K، این باید این کار را انجام دهد. دارای رادیاتور بزرگ 360 میلی متری است که امکان توزیع یکنواخت مایع خنک کننده در داخل مخزن را فراهم می کند. همچنین به لطف گنبد محفظه آب شفاف و سه فن MF120R ARGB فوق العاده به نظر می رسد. 

این یکی از معدود AIOهای جدید موجود در بازار با بلوک آب شفاف است.

بهترین خنک کننده لپ تاپ

امیدواریم کیس کامپیوتر شما فضای مناسبی برای نصب رادیاتور داشته باشد زیرا این خنک کننده مایع با رادیاتور 360 میلی متری عرضه می شود (از این رو ML360 نامیده می شود). با وجود اینکه کولر دارای 3 فن aRGB است، می توانید از هر فن 120 میلی متری برای رادیاتور استفاده کنید. فن های PWM همراه با خنک کننده دارای حداکثر دور در دقیقه 1800 هستند. Cooler Master MasterLiquid ML360 Illusion از پمپ دو محفظه ای استفاده می کند. این به پایین نگه داشتن دما و همچنین سطح سر و صدا کمک می کند. این کولر از سوکت های LGA2066، LGA2011-v3، LGA2011، LGA1200، LGA115x، AM4، AM3+، AM3، AM2+، AM2، FM2+، FM2 و FM1 پشتیبانی می کند. این همچنین می تواند با پلتفرم های AM5 آینده استفاده شود و ما معتقدیم که این شرکت همچنین آداپتورهایی برای پشتیبانی از CPU های Alder Lake خواهد داشت.

بهترین خنک کننده cpu؛ MasterLiquid ML360 Illusion

MasterLiquid ML360 Illusion یک AIO آزمایش شده و آزمایش شده با عملکرد خنک کننده ثابت است. این یکی از خنک‌کننده‌های CPU با عملکرد برتر در حال حاضر در بازار است و با سایر AIOها مانند NZXT Kraken X72 و Corsair H150i Pro روبرو می‌شود. Cooler Master یک نوع دیگر به نام MasterLiquid ML240 با رادیاتور کوچکتر 240 میلی متری نیز دارد. اگر کیس کامپیوتر شما فضایی برای نصب یک قاب بزرگ 360 میلی متری ندارد، توصیه می کنیم آن را انتخاب کنید. در واقع، نوع کوچکتر 240 میلی متری برای ساخت های mini-ITX با فضای محدود مناسب است. شما همچنین می توانید یک نسخه جمع و جور از کولر را فقط با یک رادیاتور 120 میلی متری خریداری کنید، اما این برای خنک کردن CPU های با کارایی بالا کافی نیست.

ML360 همچنین دارای یک کنترلر RGB آدرس پذیر Gen 2 است که با نرم افزار Cooler Master’s MasterPlus+ کار می کند تا به شما در شخصی سازی چراغ ها کمک کند. با این حال، این شامل دست و پنجه نرم کردن با کابل های زیادی است که کار با آن را در مقایسه با سایر خنک کننده ها دشوار می کند. در حالی که MasterLiquid ML360 Illusion مقرون به صرفه ترین خنک کننده CPU موجود در بازار نیست، ما فکر می کنیم برای کاربران قدرتمند، گیمرها و علاقه مندان به اورکلاکینگ که به دنبال افزایش محدودیت های CPU خود هستند، عالی است. MasterLiquid ML240، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، همچنین اگر مشکلی برای کار با رادیاتور کوچکتر ندارید، یک گزینه محکم است. Corsair همچنین تعدادی خنک کننده AIO با کیفیت را ارائه می دهد، با این حال، آنها کمی گران تر از سایر گزینه های این مجموعه هستند.

Cooler Master MasterLiquid ML360 Illusion بدون شک بهترین خنک کننده AIO است که می توانید خریداری کنید.

NZXT Kraken X53 AIO

کاتالوگ خنک کننده های مایع NZXT شامل مجموعه ای از گزینه ها به شکل سری Kraken Z، Kraken X و Kraken M است. در حالی که خنک‌کننده‌های سری Kraken Z محبوب‌ترین خنک‌کننده‌ها هستند، ما Kraken X53 AIO را به‌عنوان دومین خنک‌کننده CPU مایعی که در حال حاضر می‌توانید خریداری کنید، انتخاب کرده‌ایم. این به گرانی کولرهای سری Kraken Z نیست و تنها فاقد نمایشگر روی بلوک آب است. عملکرد خنک کننده باید کم و بیش مشابه سایر AIO های 240 میلی متری NZXT باشد. این AIO با یک رادیاتور 240 میلی‌متری همراه با دو فن 120 میلی‌متری Aer P ارائه می‌شود تا گرما را از کیس خارج کند.

 

بلوک آب تنها جزء Kraken X53 با چراغ های RGB است. فن های موجود RGB ندارند، اما می توانید از هر فن 120 میلی متری با رادیاتور استفاده کنید. NZXT خود دارای تعداد زیادی فن RGB است که با این خنک کننده AIO سازگار است. Kraken x53 با نرم افزار NZXT CAM همگام می شود تا به شما امکان کنترل نورهای RGB را بدهد. یک ساختار کاملاً دکور شده NZXT با مثلاً یک کیس NZXT، فن‌ها و غیره به خوبی با هم کار می‌کنند و می‌توان آنها را به راحتی از طریق نرم‌افزار CAM کنترل کرد. کاربران NZXT نظرات متفاوتی در مورد نرم افزار CAM دارند، اما این یک نرم افزار نسبتاً آسان برای استفاده است و مهمتر از همه، کار را انجام می دهد.

 

اگر با cpu خود مشکل دارید

cpu یکی از اجزایی است که اگر درست کار نکند باید سریعتر رفع اشکال شود وگرنه ممکن است به دیگر اجزای مادربرد نیز آسیب وارد کند. اگر چندین سال است که از یک مادربرد اسنفاده میکنید و در حال حاضر به چک کردن نیاز دارد، حتما با رایان دل کوک برای تعمیرات لپ تاپ یا کامپیوتر خود با شماره تماس 02145102 مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *