تفاوت رم و رام

تفاوت رم و رام
زمان مطالعه مطلب 7 دقیقه

خیلی از افراد برای خرید کامپیوتر با لپ تاپ، به دنبال اجزای با کیفیت آن هستند ولی تفاوت رم با رام را نمیدانند. پیشنهاد میکنیم حتما تا اخر این مقاله همراه باشیدو در این مطلب به فرق بین رم و رام در رایانه پرداخته شد تا افراد به خوبی با این عناوین آشنا باشند.

تفاوت رم و رام

از سوالات رایج در بین کاربران رایانه ها می توان به این سوالات اشاره کرد. تفاوت رم و رام چیست؟ آیا رم و رام دو قطعه مجزا هستند؟ و یا یک قطعه سخت‌افزاری بوده و تنها تلفظ آن ها با یکدیگر متفاوت است؟ به نظر شما  خرید رام و تعمیر رام به چه شکلی انجام می‌شود؟ در حقیقت تفاوت بین رم و رام یکی از پایه ترین سؤالاتی است که مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. در واقع تشابه اسمی بین این دو قطعه باعث می‌شود که بسیاری از افراد از تفاوت بین آن‌ ها غافل شده و گاهی نیز آن‌ ها را یک قطعه در نظر بگیرند.

اما در واقع رم ‌ها حافظه‌ هایی هستند که بین هارد و پردازنده قرار می‌ گیرند و وظیفه آن ها افزایش سرعت پردازش سیستم می ‌باشد. همچنین رم ها مانع بیکار ماندن پردازشگر می ‌شوند. اما در مقابل، رام تنها برای خواندن اطلاعات طراحی شده و نمی ‌توانند اطلاعات موجود را تغییر دهند. اطلاعات موجود در این نوع حافظه‌ ها در کارخانه سازنده نوشته می‌ شود و دیگر امکان تغییر آن‌ها وجود ندارد.

رم RAM چیست؟

قطعا شما نیز می دانید که رم یکی از کلیدی ‌ترین قطعات هر کامپیوتری است. در حقیقت رم، یک قطعه سخت افزاری پرسرعت است که وظیفه ذخیره اطلاعات مورد نیاز دستگاه به صورت موقت را به عهده دارد. دسترسی به دیتای ذخیره شده روی رم بسیار سریع اتفاق می افتد. حافظه رم ناپایدار بوده و تمامی اطلاعات به صورت موقت دیتا را ذخیره می شوند. لازم است بدانید که اطلاعات حافظه رم با خاموش کردن سیستم، به طور کامل پاک می ‌شود. در واقع می‌توان چنین گفت که رم‌ ها حافظه‌ های کوتاه مدتی می ‌باشند که سرعت ذخیره سازی در آن ها بسیار بالا است و بسیار حائز اهمیت هستند. پیشنهاد میکنیم بیشترین مشکلات لپ تاپ را در این مقاله مطالعه کنید.

وجود رم در یک سیستم باعث می‌شود که پردازنده مرکزی مجبور نباشد ذخیره سازهای کندتر مثل هارد، درایوها و SSDها را بررسی کند. در واقع اطلاعات روی رم برای هر مؤلفه ‌ای که تقریباً با سرعت یکسان با رم کار می ‌کند قابل خواندن هستند و تقریباً زمان تأخیری ندارد. همچنین هر چه رم بیشتر باشد، پردازنده نیاز کمتری به استفاده از حافظه خارجی و ثانویه برای خواندن دیتا داشته و در نتیجه سرعت کامپیوتر بیشتر می‌شود.  در معماری کامپیوتر، در جهت کاهش توان حرارتی، رم در نزدیک‌ترین جای ممکن به پردازنده تعبیه می‌شود.

انواع حافظه رم ram

در حالت کلی رم به دو بخش DRAM و SRAM تقسیم می ‌شود که در زیر به بررسی هرکدام از آن ها می ‌پردازیم.

DRAM یا Dynamic ram

امروزه  DRAM پراستفاده‌ ترین نوع رم اصلی در کامپیوتر به حساب می آید. هر سلول حافظه DRAM متشکل از یک ترانزیستور و یک خازن روی هارد است. در واقع ترانزیستور واسطه ‌ای است بین مدار کنترل تراشه حافظه و خازن که اجازه خواندن و نوشتن روی خازن را می ‌دهد. 

 SRAM یا Static ram

این تراشه از ۴ یا ۶ ترانزیستور ساخته شده و برخلاف DRAM تا وقتی برق وصل است دیتا را نگه می‌ دارد اما باید به صورت دوره ‌ای رفرش ‌شود. در حقیقت از این تراشه در سیستم ‌های کامپیوتری که ظرفیت بالا و قیمت کمتری دارند، استفاده می‌کنند.

تفاوت SRAM و DRAM

SRAM- دارای زمان دسترسی کمتری است.

  • SRAM سرعت بیشتری دارد.
  • SRAM گران‌تر است.
  • SRAM برق بیشتری مصرف می‌ کند. SRAM نیاز به برق ثابت دارد ولی DRAM چون از خازن استفاده می‌ کند برق کمتری مصرف می‌ کند.
  • SRAM دارای پیچیدگی در مدار داخلی است و چگالی ذخیره سازی کمتری دارد.

تفاوت رم و رام
تفاوت رم و رام

رام ROM چیست؟

برای درک تفاوت رم و رام باید رام را نیز شرح داد. در رایانه، حافظه رام تنها با هدف خواندن از روی آن‌ ها طراحی شده‌اند. هیچ اطلاعاتی بر روی این تراشه ‌ها قابل تغییر نیست. در واقع اطلاعات موجود در این نوع حافظه ‌ها توسط کارخانه سازنده نوشته شده و دیگر امکان هیچ تغییر و تحولی در آن ‌ها میسر نیست. درون این تراشه‌ها دیودها و ترانزیستورهایی تعبیه شده‌اند که اطلاعات نوشته شده کارخانه سازنده را ذخیره می ‌کنند. البته باید گفت این موضوع مخصوص نسل‌ های اولیه رام است.

حافظه رام برای ذخیره کردن اطلاعات بایوس کاربرد دارد. به ‌عنوان‌ مثال وقتی شخصی کامپیوتر و یا حتی تلفن همراه خود را روشن می‌کند، برای روشن شدن و بالا آمدن سیستم عامل نیازمند یک سری دستورات خاص است. این دستورات خاص بر روی رام ‌ها نوشته می ‌شوند. بعد از آپدیت رام باز هم اطلاعات موجود در آن برای همیشه در آن ذخیره می‌ ماند مگر آنکه خودتان اطلاعات قبلی را حذف و اطلاعات جدیدی بر روی آن بریزید.

انواع رام ROM

امروزه انواع مختلف رام ها در 5 دسته کلی، دسته بندی می‌شوند که عبارت‌اند از:

ROM

اطلاعات لازم در کارخانه سازنده بر روی رام تعبیه می‌ شود. این تراشه بیشتر در کامپیوترها کاربرد دارد.

PROM

این تراشه ‌ها، قابل اطلاعات دهی توسط خود کاربر است. این کار با استفاده از وسیله‌ای به نام Programmer انجام می‌ شود. توجه داشته باشید که بعد از مقدار دهی به بیت‌ های PROM دیگر نمی‌ توان آن را تغییر داد.

EPROM

این نوع تراشه دارای صفحه ‌ای از جنس کوارتز است. زمانی که EPROM را پاک می‌ کنیم تمام اطلاعات آن پاک می‌ شود. اگر صفحه کوارتز آن بیش از حد در معرض نور فرابنفش قرار گیرد، صفحه اکسید توانایی ذخیره الکترون را از دست می ‌دهد.

EEPROM

در این نوع تراشه‌ ها برای پاک کردن اطلاعات نیاز به جدا کردن حافظه و قرار دادن آن زیر دستگاه‌ های مخصوص نبوده و می ‌توان بیت ‌هایی را که برای پاک کردن نیاز است را مشخص کرده و دیگر نیازی به پاک کردن تمام بیت ‌ها نیست.

تفاوت رم و رام
تفاوت رم و رام

خرید و نصب رام

مطابق آنچه پیش‌تر گفتیم، رام عبارت است از یک حافظه فقط خواندنی که از یک مدار یکپارچه تشکیل شده است. در درون رام داده ‌های خاصی را در زمان تولید آن قرار می‌گیرد. بدون شک تا اینجا به تفاوت رم و رام پی برده اید. داده‌های موجود در این تراشه‌ ها غیر فرار بوده و با قطع منبع نیروی آنها، داده‌ های موجود از بین نمی‌ روند.

 داده‌ های ذخیره شده در رام غیر قابل تغییر بوده و یا تغییر در آنها نیازمند عملیات‌ های خاصی می ‌باشد. تراشه رام علاوه بر کامپیوترها در بسیاری از لوازم و وسایل الکتریکی نیز کاربرد دارد و شما می ‌توانید در صورت نیاز اقدام به خرید رام و نصب آن بر روی دستگاه مد نظر بکنید.

همچنین باید توجه داشت که رام دارای انواع مختلفی از جمله ROM، PROM، EPROM، EEPROM، Flash Memory می ‌باشد. در نتیجه در هنگام خرید رام باید به نوع دستگاه و ویژگی ‌های هر کدام از رام‌ ها توجه کنید. از آنجایی که رام‌ ها در دسته بندی ‌های مختلف قرار گرفته و هر کدام از آن ها ویژگی ‌های مختلفی دارند، برای تعمیر رام نیز باید به دسته بندی آن ها توجه کرد.

بنا به طراحی رام‌ها و ساختاری که دارند، اکثر افراد در صورت خرابی یا ایجاد مشکل در رام از تعمیر رام خودداری کرده و اقدام به خرید آن می‌کنند. با این همه برخی از مشکلات در رام ‌ها قابل حل بوده و در صورت خرابی رام، قبل از خرید رام جدید بهتر است تعمیر لپ تاپ یا رام خود را به رایان دل کوک بسپارید. یکی دیگر از عوامل مؤثر در خرید رام به جای تعمیر آن، قیمت پایین این قطعات است.

تفاوت رم و رام در چیست؟

در مطالب پیشین، ساختار هر یک از این قطعات به طور کامل بررسی شده و به تفاوت رم و رام‌ اشاره ‌هایی شد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم تمامی مواردی را که باعث تفاوت در کارایی این دو تراشه شده ‌اند را بررسی کنیم.

در حقیقت شاید بتوان گفت که مهم‌ ترین تفاوت رم و رام در ذخیره اطلاعات و قابلیت تغییر روی اطلاعات است. اما تفاوت ‌های بیشتری بین این دو تراشه وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • اولین تفاوت، نام آن‌ها است که یکی Random Access Memory و دیگری Read Only Memory می ‌باشد. به این معنا که اطلاعات بر روی رم هم نوشته می ‌شوند و هم خوانده می ‌شوند. درحالی‌که در روی رام، عملاً تنها قادر به خواندن اطلاعات هستیم.
  • دومین تفاوت بین آن‌ها، زمان نگهداری اطلاعات است. به‌ طوری ‌که رم اطلاعات را کوتاه‌ مدت نگه می‌ دارد و رام بلندمدت اطلاعات را ذخیره می‌ کند.
  • از دیگر تفاوت رم و رام می ‌توان به نوشتن اطلاعات روی آن‌ ها اشاره کرد. به‌طوری‌که این عمل در رم به ساده امکان‌پذیر بوده و بارها اتفاق می ‌افتد اما در رام اینکار نیازمند روش ‌های مخصوص و به تعداد محدود امکان ‌پذیر است.
  • از دیگر تفاوت ‌های بین این تراشه می ‌توان به قدرت نگه داری اطلاعات اشاره کرد. به طوری که اگر سیستم شما به هر دلیل خاموش شود، اطلاعات موجود در رم پاک می‌شوند، اما اطلاعات موجود در رام بدون تغییر باقی می‌مانند.
  • سرعت رم در مقایسه با رام بسیار بالاتر است.
  • یکی دیگر از تفاوت رم و رام، اندازه ظرفیت آنهاست. حافظه‌ های رم ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به رام دارند.
  • تفاوت رم و رام
    تفاوت رم و رام

چکیده

رم و رام با این که تشابه اسمی با یکدیگر دارند، اما به‌طورکلی دو قطعه مجزا و با اهداف و کاربردهای متفاوتی می ‌باشند. به طوری که رم یک حافظه ناپایدار بوده و از سرعت بالایی برخوردار است و کار آن کمک به پردازنده با نوشتن و خواندن اطلاعات می ‌باشد. حال ‌آنکه رام یک حافظه بلند مدت با قابلیت عدم ایجاد تغییر بوده که اطلاعات آن توسط شرکت سازنده، نوشته می ‌شود. رام تنها قابلیت خواندن اطلاعات را دارد. در نتیجه با دانستن تفاوت رم و رام، ویژگی هر کدام از آن ها را دانسته و از این پس با آگاهی بیشتر می ‌توان اطلاعات مختلف کامپیوتر را بررسی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *