مشکلات و خرابی باتری لپ تاپ

خرابی باتری لپ تاپ
زمان مطالعه مطلب 3 دقیقه

لپ تاپ از آن دسته تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای است که این روزها در سراسر جهان انسان‌های بی‌شماری از آن استفاده کرده و امور ضروری و روزانه خویش را به انجام می‌رسانند؛ یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از کاربران در هنگام کار با این دستگاه به وجود آید خرابی باتری لپ تاپ است؛ اگر شارژ یک لپ تاپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسیده و یا در حین انجام کار به صورت ناگهانی خاموش می‌شود نشان دهنده مشکلات باتری لپ تاپ است.

نشانه های مشکلات و خرابی باتری لپ تاپ

اکثر باتری‌هایی که در ساختار اصلی لپ تاپ تعبیه شده‌اند از نوع باتری‌های لیتیوم یونی می‌باشند که دارای تمامی استانداردهای لازم یک باتری بوده و می‌توان برای مدت‌های طولانی از آن‌ها استفاده نمود. اما در برخی از مواقع و به علل مختلف شاهد خرابی باتری لپ تاپ هستیم که این امر سبب می‌شود کارایی آن کاهش پیدا کرده و نتوان مانند گذشته از آن استفاده نمود. 

در صورتی که با هر یک از مشکلات زیر مواجه شدید و باتری لپ تاپ شما کار نمیکند، حتما به مراکز تعمیرات لپ تاپ مراجعه کنید.

برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی باتری لپ تاپ عبارتند از:

  1. زمان استفاده کم: به طور متوسط یک باتری لپ تاپ می‌تواند به میزان ۶ ساعت و یا بیشتر انرژی را در خود ذخیره نگه دارد؛ البته این موضوع با توجه به نوع لپ تاپ و باتری که در آن استفاده شده است تعیین می‌شود و ممکن است این زمان در برخی از لپ تاپ‌ها کمتر یا بیشتر باشد؛ اما به صورت میانگین اگر شارژ لپ تاپ شما زودتر از این زمان به پایان رسید، نشان دهنده خراب شدن باتری لپ تاپ می‌باشد.
  2. شارژ آهسته: یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک باتری سالم در لپ تاپ این است که به سرعت شارژ شده و زمانی که شما آن را از شارژر جدا کردید، همچنان قدرت و توان خود را حفظ می‌کند؛ اما اگر لپ تاپ شما به صورت بسیار آهسته و به قول معروف حلزونی شارژ می‌شود، نشان دهنده مشکل و خرابی باتری لپ تاپ است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.

اگر باتری لپ تاپ شارژ نمیشود، میتوانید مقاله شارژ نشدن باتری لپ تاپ را مطالعه کنید.

  1. گرم شدن بیش از حد: به طور کلی تمامی لپ تاپ‌هایی که امروزه طراحی شده‌اند و توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای سیستم خنک کننده هستند؛ این سیستم می‌تواند به راحتی گرمای ایجاد شده در قطعات داخلی لپ تاپ را از بین ببرد. اما اگر شما در هنگام کار با لپ تاپ متوجه شدید که باتری شما به سختی کار می‌کند و گرمای ایجاد شده در آن حتی توسط فن لپ تاپ نیز از بین نمی‌رود، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی باتری لپ تاپ باشد.
  2. علاوه بر گرم شدن بیش از اندازه، لپ تاپ ممکن است با سر و صدای بسیار زیادی کار کند، زیرا فن‌های داخلی باید برای خنک کردن آن کار اضافه انجام دهند و این امر سبب ایجاد سر و صدای فراوان می‌گردد. برای جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی در هنگام داغ کردن لپ تاپ باید آن را از برق کشیده و صبر کنید تا کاملاً خنک شود و سپس شروع به استفاده از آن نمایید.
  3. خاموش شدن ناگهانی: اگر لپ تاپ شما در هنگام فعالیت به صورت ناگهانی خاموش می‌شود ممکن است علت اصلی آن به وجود آمدن خرابی در قسمت باتری آن باشد؛ بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی حتماً از نظر کارشناسان و تکنسین‌هایی که در این زمینه تخصص و مهارت فراوانی دارند استفاده کنید.
  4. افزایش سن لپ تاپ: با وجود این که رایانه‌های شخصی که این روزها در بازار وجود دارند، از قدرت و دوام بالایی برخوردار می‌باشند، اما مسلماً هیچ لپ تاپی برای همیشه طراحی نشده است و این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه‌های برقی دارای طول عمر مشخصی است؛ بنابراین اگر لپ تاپ شما قدیمی است و برای مدت‌های طولانی با آن به کار و فعالیت مشغول بودید، نباید از ایجاد خرابی برای باتری آن تعجب کنید.

اگر باتری لپ تاپ شما متورم شده است، میتوانید مقاله باد کردن باتری لپ تاپ را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

نتیجه گیری

هرگز فراموش نکنید که هیچ چیزی مانند یک باتری خراب نمی‌تواند کارایی لپ تاپ شما را مختل کرده و باعث کاهش طول عمر آن گردد؛ خوشبختانه شما می‌توانید به راحتی و با پیام‌ها و نشانه‌هایی که از لپ تاپ خود دریافت می‌کنید به خوبی تشخیص دهید که آیا مشکل و خرابی در باتری آن به وجود آمده است یا خیر؟ و اگر با چنین مسئله‌ای مواجه شدید، اقدام به تعمیر و یا تعویض باتری لپ تاپ خود نمایید. 

اکثر تولید کنندگان لپ تاپ ادعا می‌کنند که باتری‌های به کار رفته در این دستگاه‌ها به مدت دو سال و یا بیشتر کار خواهند کرد، اما هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد؛ ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی باتری لپ تاپ را برای شما عزیزان ذکر کنیم، بنابراین اگر هر کدام از نشانه‌های ذکر شده را در لپ تاپ خود مشاهده می‌کنید در اسرع وقت دستگاه مورد نظر خود را به یک مرکز معتبر ارائه دهنده خدمات تعمیر لپ تاپ سپرده و اقدام به برطرف کردن خراب شدن باتری لپ تاپ خود نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *