چه کسی باید حق تعمیر داشته باشد؟

زمان مطالعه مطلب 7 دقیقه

چه کسی باید حق تعمیر داشته باشد؟

 چند سال پیش ، روزنامه نگار جیسون کوبلر ، با شکستگی صفحه لپ تاپ و نقل قول 700 دلاری اپل برای تعمیر آن ، فکر کرد:  چرا سعی نمی کنم خودم این مشکل را برطرف کنم؟” ده ساعت ، 50 دلار و یک چاقوی نامناسب Exacto بعداً روی صفحه نمایش داده شد ، کوبلر یک لپ تاپ کارکرده و میل تازه ای پیدا کرد تا بفهمد چرا تعمیرات دقیقاً اینقدر هزینه دارد و چرا انجام این کارها توسط خودمان بسیار دشوار است. پاسخی که کوبلر پیدا کرده این است که تولیدکنندگان – از اپل و مایکروسافت تا جان دیر – این کار را انجام می دهند. آنها هم عرضه قطعات و هم نرم افزار مورد نیاز برای رفع آنها را کنترل می کنند.

اما جنبشی برای تغییر این امر وجود دارد که به مردم اجازه می دهد محصولات خود را تعمیر کنند یا به هر کسی که انتخاب می کنند ببرند. به آن حق تعمیر می گویند. و به تازگی متحدان بسیار قدرتمندی در دولت بایدن و کمیسیون تجارت فدرال پیدا کرده اند که می خواهند قوانین جدیدی ایجاد کنند تا شرکت های فناوری و تولیدکنندگان مجبور شوند به مردم اجازه دهند دستگاه های خود را تعمیر کنند.

 

لیزی اولری: اگر بخواهید فقط به خانه خود نگاه کنید ، چقدر از وسایل شما یا چیزهای شخصی توسط شما یا یک تعمیرکار مستقل قابل تعمیر نیست؟

جیسون کوبلر: بیشتر چیزها. همه چیز است ، تلفن شماست ، همه چیز در آشپزخانه شما است. مطمئناً دستگاه های Keurig و دستگاه های قهوه ساز هستند. این یکی بزرگ است. ماشین های لباسشویی است.

 

بیایید پخش کردن که چگونه همه چیز استفاده به کار است. اگر ماشین لباسشویی من خراب شد ، می توانم آن را تعمیر کنم یا از کسی بخواهم آن را انجام دهد. حالا ، چه چیزی مانع از کار من می شود؟

چیزی که مانع شما می شود تراشه های رایانه ، رمزگذاری ، رمزهای عبور و مواردی از این قبیل است. همه چیزهای ما در حال حاضر دارای سنسور هستند و همه سنسورها رمزگذاری شده یا دارای رمز عبور هستند. و تنها افرادی که رمز عبور را می دانند ، سازندگان هستند.

اما تلاش برای دور زدن تولیدکنندگان می تواند خطرناک باشد. تا چند سال پیش ، اگر آیفون خود را به محل تعمیر مستقل ، مانند کیوسک مرکز خرید می بردید ، این احتمال وجود داشت که تعمیر غیر مجاز دستگاه شما را بکشد. شما گزارش های زیادی در مورد این موضوع در نبراسکا در مورد تراکتورسازی انجام داده اید. آنجا چه می گذشت؟ 

 

 

بنابراین جان دییر بدیهی است که این شرکت بزرگ تراکتورسازی ، بزرگترین در جهان است. آنها این وضعیت را دارند که فقط نمایندگی های مجاز می توانند روی تراکتور کار کنند. چیزی که همچنان ادامه داشت این بود که مردم در مزرعه ذرت نبراسکا بودند و تراکتور آنها خراب می شد و آنها با جان دیر تماس می گرفتند و از یک فروشنده دور می شدند. و فروشنده می گفت: “باشه ، من می توانم فردا بیایم.” یا ، “من می توانم سه روز دیگر بیایم” یا هر چیز دیگری. کشاورزان آنجا می گفتند: “خوب ، ذرت من خراب می شود. من الان به آن نیاز دارم. ”

این نرم افزار به نام John Deere Service Advisor وجود دارد و این یک نرم افزار روی رایانه است که به تراکتور متصل می کنید و می گوید: “سلام ، این شخص مجاز به کار روی این تراکتور است.” بنابراین اگر قسمت جدیدی را در آن قرار دهید و آن نرم افزار را ندارید ، کار نمی کند. من گروهی از افرادی را پیدا کردم که از Pirate Bay استفاده می کردند – این همان چیزی بود که من در دبیرستان به طور غیرقانونی موسیقی و فیلم ها را بارگیری می کردم – که نسخه هک شده از John Deere Service Advisor را که از شخصی در اوکراین گرفته شده بود ، پیدا کرده بودند و آنها از آن عبور می کردند و از آن برای هک تراکتورهای خود استفاده می کردند.

چه کسی باید حق تعمیر داشته باشد؟

تصویر ذهنی من از یک هکر مجموعه ای از افراد سفیدپوست میانسال در نبراسکا نیست که با تراکتورهای جان دیر رانندگی می کنند و در واقع در مورد چگونگی دور زدن این محافظت های نرم افزاری نکاتی را عوض کردند.

 

جزئیات مورد علاقه من در واقع جایی است که من نرم افزار را پیدا کردم و متوجه شدم که این اتفاق می افتد در وب سایت قطعات خودرو است ، جایی که باید قطعه بخرید. من فکر می کنم این یک اسپیک برای چرخ یا چیز دیگری بود ، اما در چاپ دقیق جزئیات آن محصول آمده بود ، “ما قصد نداریم برای شما اسپری ارسال کنیم. ما قصد داریم یک پیوند و رمز عبور برای شما ارسال کنیم تا وارد تالار گفتمانی شوید که در آن در مورد نحوه رفع مشکلات خود صحبت می کنیم. ” بنابراین مانند یک انجمن مخفی محافظت شده با رمز عبور بود که کشاورزان نکات تعمیر را در آن معامله می کردند.

تمام این حرکت از سوی فعالان و افراد تعمیرکار و افرادی که از دست اپل و جان دیر عصبانی هستند و مواردی از این قبیل وجود دارد تا به درستی برای تعمیر قوانین تصویب شود. و این بدان معناست که اساساً غیرقانونی خواهد بود که تولیدکنندگان تجهیزات ما قطعات جایگزین مشابه خود را به فروش نرسانند – فروشگاه اپل یا نمایندگی جان دیر. آنها باید آن را به عموم مردم نیز بفروشند. و این در حال حاضر قانون زمین برای اتومبیل است. اگر ماشین شما خراب شد ، می توانید آن را به نمایندگی فورد ببرید ، یا می توانید آن را به شخصی تصادفی در گوشه گوشه ببرید ، و آنها قادر خواهند بود آن را تعمیر کنند. ممکن است تعمیر سختی باشد ، اما هیچ چیز مانع از تعمیر آنها در خودروی شما نمی شود. و این همان وضعیتی است که مردم می خواهند برای تراکتورها ، یخچال ها اتفاق بیفتد ،

کشاورزان در سال 2017 تعدادی از قانونگذاران ایالت نبراسکا را به کار گرفتند. اما این لایحه با واکنش شدید جان دییر ، گروه های تجاری تولید کننده ، حتی اپل روبرو شد و شکست خورد. درگیری های مشابهی در سراسر کشور در بیش از 17 ایالت رخ داده است. و بیشتر اوقات ، تولید کنندگان بزرگ برنده می شوند.

آنها از حق تعمیر متنفرند. و بنابراین هر زمان که این امر در هر ایالت ظاهر شد ، لابی ها ظاهر می شوند و شروع به ترس می کنند که چرا تسهیل کارها برای مردم بسیار خطرناک است. بحث اصلی آنها این است که می گویند این یک مسئله امنیتی است.

چه کسی باید حق تعمیر داشته باشد؟

بله ، آنها می گویند ، “ما این را خصوصی ، ایمن و ایمن می کنیم.” به نظر شما این ادعا ثابت می ماند؟

ثابت نمی ماند ، زیرا آنها این را به تعدادی از ارائه دهندگان خدمات مجاز می دهند. و هزاران نفر در ایالات متحده هستند که می توانند این موارد را برطرف کنند زیرا آنها به طور ناخواسته و ناخواسته آن را به هر کسی که به آنها پول می دهد منتقل می کنند. قانونگذاران ایالتی اغلب کارشناسان امنیت نیستند. و بنابراین اپل توانسته است به بسیاری از ایالت های مختلف برود و بگوید: “خدای من ، اگر این قانون را تصویب کنی ، به یک دولت هکر بی قانون تبدیل خواهی شد و این بسیار خطرناک است.” و بنابراین آنها می توانند قانونگذاران را از تصویب چنین مواردی بترسانند.

چند سال پیش اسنادی در اختیار شما قرار گرفت که به نظر می رسید نشان می دهد اپل به طور کامل قادر است آنچه را که فعالان می خواهند انجام دهد ، به برخی از شرکت های تعمیرکار کوچک دسترسی به نرم افزار ، قطعات و غیره را بدهد. این اسناد چه می گوید؟

در اسناد ذکر نشده بود ، ما می توانیم این کار را انجام دهیم اما حریص هستیم و می خواهیم پول زیادی به دست آوریم . بیشتر شبیه بود ، ما می توانیم این کار را انجام دهیم ، اما اجرای آن برای ما دشوار است . اپل در پنج سال گذشته گفته است که iPhone امن ترین دستگاه روی کره زمین است. و ما به حریم خصوصی شما اهمیت می دهیم.

 

این نقطه فروش بزرگ آنهاست.

آره آنها محصول بسیار خوبی را تولید می کنند. و از هر آنچه ما می دانیم ، آنها امنیت را بسیار جدی می گیرند. و بنابراین این ایده که با فروش یک صفحه جدید به شما و اجازه دادن به شما برای تعمیر Touch ID یا Face ID در صورت خرابی ، این که کل اکوسیستم امنیتی آیفون تضعیف شود ، در برابر بررسی قرار نمی گیرد. اپل یک شرکت بسیار پیچیده تر از آن است.

 

چه کسی باید حق تعمیر داشته باشد؟

 

در جولای ، رئیس جمهور بایدن فرمان اجرایی صادر کرد که از کمیسیون تجارت فدرال می خواهد قوانین جدیدی را در مورد حق تعمیر وضع کند. و رئیس FTC ، لینا خان ، گفت که شرکت های بزرگ با محدودیت تعمیر خود به مصرف کنندگان آسیب می رسانند. FTC واقعاً چقدر می تواند انجام دهد؟

آنچه دولت بایدن گفت این است که قبلاً باید قانونی در کتابها وجود داشته باشد که به FTC ، کمیسیون تجارت فدرال ، اجازه دهد قوانین ضد تراست را اعمال کند. بنابراین آنها اساساً می گویند ، با ایجاد این انحصار تعمیر ، همه این تولید کنندگان در حال حاضر قوانین ضد انحصاری موجود را نقض می کنند. و بنابراین دستور اجرایی او بیان می کند که FTC باید قوانینی را ایجاد کند که به طور خاص این رفتار ضد رقابتی را ممنوع کند. FTC رای داد و گفت: “ما قصد ایجاد قوانین و اجرای آنها را داریم.”

بنابراین من فکر می کنم این یک معامله بزرگ است. من فکر می کنم ، آیا این آزمون زمان را تحمل می کند ، مانند این که آیا تولیدکنندگان این امر را در دادگاه به چالش می کشند یا آیا دولت بعدی این نوع قوانین را لغو می کند ، ممکن است این اتفاق بیفتد. اما این یک معامله بزرگ است. من فکر می کنم این کار را برای همه آسان تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *