درایور شبکه چیست؟ 

درایور شبکه چیست؟ 
زمان مطالعه مطلب 5 دقیقه

یک برنامه نرم افزاری که دستگاهی را که برای اتصال رایانه به شبکه استفاده و کنترل میکند، درایور شبکه نام دارد. بیشتر مواردی که هم برای کار و هم برای محاسبات شخصی برای کاربران امروزی تعریف می شود، برای کارآمدتر بودن به درایورهای شبکه متکی است.

درایور شبکه چیست؟

درایورهای شبکه رابط بین رایانه و یک شبکه معین را کنترل می کنند. با پروتکل مورد استفاده در شبکه کامپیوتری آشنا است و یک شناسه منحصر به فرد برای رایانه ایجاد می کند که می تواند در سیستم استفاده شود. با تبادل اطلاعات بین کامپیوتر و شبکه، درایور شبکه آن را به فرمت های قابل استفاده تبدیل می کند. درایور شبکه همچنین در مورد وضعیت شبکه بازخوردی را به کاربر ارائه می دهد تا مردم در هر زمان بدانند که چه زمانی متصل هستند، با چه سرعتی و در صورت بروز مشکل در شبکه درایورهای شبکه در اتصال رایانه های شبکه به محیط های سیمی و بی سیم بسیار مثر هستند.

به عنوان مثال، رایانه ها می توانند یک یا چند دستگاه شبکه داشته باشند؛

  • کارت های بی سیم
  • کارت های اترنت سیمی

بدون درایورهای شبکه، این دستگاه ها نمی توانند به درستی کار کنند و ممکن است در دسترسی به شبکه یا اجرای دستورات کاربر مشکل داشته باشند. یک روتر wi-fi یکی از نمونه هایی از لیست طولانی دستگاه هایی است که برای عملکرد صحیح به درایورهای شبکه مناسب نیاز دارند.

درایور شبکه چیست؟
درایور شبکه چیست؟

وظیفه درایور شبکه چیست؟

بسیاری از مردم تعجب می کنند که عملکرد اصلی درایورهای شبکه چیست. به طور کلی، هر راننده دستگاه به عنوان رابط بین نمای “انتزاعی” سخت افزاری که سیستم عامل دارد، و چیپست “فیزیکی” که در واقع روی برد وجود دارد، عمل می کند. این لایه انتزاعی به سخت افزارهای مختلف فروشندگان مختلف اجازه می دهد تا در سیستم عامل های مختلف مورد استفاده قرار گیرند. همچنین اجازه می دهد تا دستگاه های “نرم افزاری” (مانند دستگاه loopback شبکه) پیاده سازی شوند که هیچ سخت افزار اساسی برای کنترل ندارند.

در حالی که به روز رسانی درایور قبلاً از طریق CD-ROM ارائه می شد، اکثر کاربران امروزی به روز رسانی درایورها را از اینترنت بارگیری می کنند.

هر تراشه شبکه دارای رجیسترهای مختلف ورودی/خروجی، بافرهای نقشه برداری شده از حافظه، روشهای تشخیص سرعت رابط و انواع دیگر تفاوتهای اساسی فنی دیگر خواهد بود. وظیفه راننده این است که این تفاوت ها را حذف کند تا O/S یک API مشترک برای انتقال بسته ها از لایه های بالاتر شبکه به سخت افزار (و بالعکس) داشته باشد.

درایور شبکه
درایور شبکه چیست؟

دیگر وظایف درایور شبکه چیست؟

  • درایور شبکه نرم افزاری است که انتقال و دریافت داده ها را از طریق شبکه فعال می کند. این پروتکل پیوند داده (Ethernet ،Token Ring و غیره) را ارائه می دهد که مارک خاص آداپتور شبکهنصب شده در رایانه را کنترل می کند.
  • آداپتورهای شبکه با درایورها متفاوت هستند، زیرا قطعات سخت افزاری هستند که کامپیوترها را از طریق چیپست یکپارچه، سیستم روی تراشه (SoC) یا سایر اتصالات مناسب به شبکه متصل می کنند.
  • اکثر دستگاه های مدرن نیاز به درایورهایی دارند که از جمله آنها می توان به چاپگرها، آداپتورهای ویدئویی، دوربین های دیجیتال و دستگاه های ذخیره سازی رایانه مانند CD-ROM و فلاپی دیسک ها اشاره کرد.
  • درایورهای دستگاه-بهویژه در سیستم عامل های مدرن مایکروسافت ویندوز-می توانند در حالت کرنل (حلقه 0 در CPU های x86) یا در حالت کاربر (حلقه 3 در پردازنده های x86) اجرا شوند، که آخرین آنها می تواند به بهبود ثبات کمک کند.
  • درایورهای شبکه نقش مهمی در مدیریت شبکه ایفا می کنند.

پیدا کردن نسخه دراویر شبکه

شناسایی نسخه درایور آداپتور شبکه فعلی شما در Windows 10 یک فرایند سریع و آسان است. از Device Manager، لیست کشویی آداپتورهای شبکه را باز کرده و روی دستگاهی که به دنبال بررسی آن هستید راست کلیک کنید. 

روی Properties و سپس برگه Driver کلیک کنید تا نسخه درایور را مشاهده کنید. همچنین ممکن است در این صفحه گزینه ای برای به روزرسانی درایور دستگاه مشاهده کنید، که راهی بی دردسر برای اطمینان از به روز بودن درایورهای دستگاه شما در هر زمان است.

اگر در این زمینه تخصص ندارید و میخواهید مشکل درایور شبکه خود را حل کنید، میتوانید تعمیرات لپ تاپ خود را به رایان دل کوک بسپارید.

زمان به روز رسانی درایور شبکه

هنگام انتشار نسخه های جدید نرم افزار، توصیه می شود درایورهای شبکه را به روز کنید. این نسخه های جدید می توانند آسیب پذیری های امنیتی و دستگاهی را که ممکن است برای کاربران رایانه مشکل ساز شوند، برطرف کنند و همچنین تا آنجا که دستگاه اجازه می دهد عملکرد را افزایش دهد. 

کاربرانی که در مورد استفاده یا عدم استفاده از جدیدترین درایور مطمئن نیستند، معمولاً می توانند ویژگی های دستگاه شبکه را بررسی کنند تا ببینند کدام نرم افزار درایور در حال استفاده است و این اطلاعات را با داده های موجود در وب سایت سازنده مقایسه کنند.

 

زمان به روز رسانی درایور شبکه
زمان به روز رسانی درایور شبکه

چگونه درایور شبکه را نصب می کنید؟

در حالی که بسیاری از افراد از نصب و راه اندازی درایورهای شبکه به تنهایی می ترسند، این فرایند به طور کلی برای همه دستگاه های شبکه یکسان است و نباید آن را دشوار دانست. هنگامی که می دانید چگونه درایورها را به روز کنید، می توانید مشکلات احتمالی که ممکن است در راه بیاید را بهتر عیب یابی کنید.

در اینجا آنچه شما باید انجام دهید این است:

  1. نرم افزار مناسب راننده آداپتور شبکه رابرای دستگاهی که سعی می کنید به درستی کار کند، پیدا کرده و بارگیری کنید. بیشتر اوقات، این را می توان در وب سایت سازنده یافت.
  2. فایل نصب درایور را پیدا کنید (احتمالاً در پوشه “بارگیری ها”) و دوبار کلیک کنید تا باز شود. در بیشتر موارد، یک جادوگر نصب اجرا می شود و برای تکمیل نصب فقط باید دستورالعمل های روی صفحه را دنبال کنید.
  3. در مرحله بعد، روی Start> Control Panel> System and Security> Device Manager کلیک کنید.
  4. روی نماد “+” در کنار “Network Adapters” کلیک کنید. اگر نصب با موفقیت انجام شد، کارت شبکهخود را در اینجا مشاهده می کنید که در کنار آن علامت تعجب وجود دارد.
  5. از اینجا، همچنین می توانید با کلیک روی “Update Driver Software” و اجرای به روزرسانی درایور، رانندگان دستگاه خود را از طریق یک فایل zip به صورت دستی به روز کنید.
درایور شبکه چیست؟ 
درایور شبکه چیست؟

تست و عیب یابی درایور شبکه شما

غیر معمول نیست که دستگاه ها با یکدیگر در تضاد باشند و در نتیجه دسترسی به شبکه یا ثبات ضعیف ایجاد شود. برای آزمایش و عیب یابی درایور شبکه خود، کافی است به Control Panel> System and Maintenance> System> Device Manager> Network Adapters بروید.

 از اینجا، لیستی از درایورهای آداپتورهای شبکه خود و همچنین ویژگی های آنها را خواهید داشت که می توانید برای مشاهده آنها راست کلیک کنید. اطمینان حاصل کنید که درایورهای صحیح فعال هستند و هیچ گونه اختلافی وجود ندارد، همچنین می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که آیا مشکل سخت افزاری در دست دارید یا خیر، به عنوان مثال: کارت شبکه نامناسب.

درایورهای شبکه نقش مهمی در دنیای دیجیتال متصل به هم دارند. با به روزرسانی مرتب درایورها، می توانید از اتصال بی عیب و نقص و لذت بردن از مرور وب اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

نصب درایور کارت شبکه چگونه انجام میشود؟

نصب درایور شبکه کار سختی نیست اما اگر در این زمینه تا به حال تجربه ای نداشتید، برای نصب، تعمیر لپ تاپ یا کامپیوتر به نمایندگی های مجاز ببرید. ایتدا باید نرم افزار را در اینترنتی پیدا کرده، سپس روی Device Manager و کلیک روی Update Driver Software این کار را به راحتی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *