تفاوت سی پی یو اینتل core i7 با Core i9

تفاوت سی پی یو اینتل core i7 با Core i9
زمان مطالعه مطلب 8 دقیقه

 تفاوت سی پی یو اینتل core i7 با Core i9

به دنبال ارتقاء رایانه شخصی یا خرید لپ تاپ هستید ، اما مطمئن نیستید کدام خانواده CPU قدرتمند اینتل برای شما مناسب است؟ در اینجا شکست اساسی شما آمده است. 

این که آیا شما در حال ارتقاء یک رایانه رومیزی قدیمی هستید یا فقط می خواهید در لپ تاپ ها به روز باشید ، مجموعه پردازنده های Core i7 و Core i9 اینتل دارای گزینه های قدرتمندی برای کار است. اکثر آنها تقریباً می توانند هر کاری را که به سرعت انجام دهید انجام دهند. اما اینتل تعداد زیادی از آنها را ارائه می دهد و بیشتر آنها یکسان به نظر می رسند.

هنگام خرید یا ساختن رایانه شخصی ، باید تفاوتهای واقعاً مهم بین این دو تراشه را بدانید-لایه ظریفی که فراتر از بازاریابی ساده i7-i9 در مقایسه با i9 اینتل است. کدام کلاس CPU برای دستگاه بعدی شما مناسب است؟ بیایید به جزئیات هر یک بپردازیم تا بدانیم. (همچنین ، برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی جمع شدن خانواده های یک مرحله ای تراشه ها ، مقایسه Core i5-versus-i7 را بررسی کنید).

تفاوت سی پی یو اینتل core i7 با Core i9

Intel Core i7 و Core i9: تاریخچه ای کوتاه

مجموعه اصلی پردازنده های دسکتاپ اینتل Core i7 تقریباً به زمان معرفی خود خط Core باز می گردد و در زمان عرضه چیپ های رومیزی نسل دوم این شرکت در سال 2008 به مرحله اجرا رسید.

 

از ابتدای راه اندازی ، خط Core i7 نشان دهنده هر چیزی از بهترین قیمت میان رده اینتل تا مدتی ، تراشه های بالاترین سطح مصرف کننده آن بوده است. در CPU های اصلی ، ارائه های Core i7 اواخر مرز بین ایجاد محتوای رده پایین و عملکرد بازی های سطح بالا را در برگرفته است ، هرچند که این سرانجام در نهایت توسط یک مدعی جدید در انتهای بالای صفحه انتخاب خواهد شد: خطوط مختلف Core i9

اگرچه تراشه هایی مانند پردازنده 8 هسته ای Intel Core i9-11900K در حال حاضر به عنوان بازیگران رایانه های شخصی در نظر گرفته می شوند ، اما زمانی که نام تجاری “Core i9” در ابتدا مطرح شد ، به عنوان یک تراشه گران قیمت ساخته شد که مناسب نسل هفتم است. سری X Core اینتل ، خط پردازنده های رومیزی به سبک ایستگاه کاری خود.

 

در سالهای بعد ، پس از اولین پردازنده های سری X در تابستان 2017 ، Core i9 به خط اصلی اصلی (در سوکت های اصلی اینتل ، در حال حاضر LGA 1200) راه یافت و نسل های متوالی Core i9 تبدیل شده اند. گزینه های درجه یک برای علاقه مندان به بازی های شدید اینتل و دنبال کننده های اورکلاک در سراسر جهان. 

تراشه ها در ایجاد محتوا نیز بسیار خوب عمل می کنند و گزینه هایی مانند Intel Core i9-10900K چندین رکورد را به عنوان CPU های برتر برای به حداکثر رساندن نرخ فریم بازی نگه می دارند. این شرکت با تراشه هایی که در آن سطح قرار می گیرند ، تعداد هسته ها را پشت سر می گذارد و گاهی اوقات با 10 هسته (مانند i9-10900K) راه اندازی می شود ، در حالی که دیگران مانند Core i9-11900K و Core i9-9900K تنها با هشت هسته راه اندازی شده اند.

 

در سال 2021 ، جدیدترین مدلهای نسل 11 نسل Core i9 از جریان اصلی 8 هسته ای Core i9-11900K ، تا هیولاهای مگا هسته ای نسل دهم در سری X X ، به سرپرستی Core i9-10980XE Extreme Edition (18 هسته!) تا اواسط سال 2021 ، اینتل هیچ برنامه ای برای قرار دادن بازار دسکتاپ رده بالا (که بیشتر به آن “HEDT” می گویند) در پشته نسل 11th خود اعلام نکرده است ، این باعث تعجب بسیاری از علاقه مندان به تولید محتوا شد.

 

در مورد Core i7 ، شهرت آن برای قدرت همه جانبه با عرضه چیپ های نسل نهم Core i7 این شرکت کمی متزلزل شد . با استفاده از این پردازنده ها ، اینتل از Hyper-Threading پشتیبانی می کند ، فناوری چند رشته ای که به رایانه شما امکان می دهد دو تکلیف پردازش مستقل را در یک هسته به طور همزمان اجرا کند.

 اما با عقب نشینی شدید جامعه در برابر این حرکت ، اینتل نه تنها چند رشته ای را روی پشته نسل 10 و 11 Core i7 بازگردانده است ، بلکه فناوری تقویت نخ را تا تراشه های Core i5 رومیزی خود گسترش داده است. برای هرکسی که محتوای زیادی ایجاد می کند ، این ویژگی ضروری است.

 

تفاوت مشخصات بین پشته های Core i7 و Core i9 متفاوت است ، کمی پیچیده است و در اکثر موارد تنها چند نقطه اعشار از هم فاصله دارد. اما این ظرافت ها گاهی اوقات می تواند مناسب یک محصول را برای شما ایجاد کند یا از بین ببرد. بنابراین بیایید وضعیت امروز را بررسی کنیم ، و همچنین نگاهی گذرا به گذشته بیندازیم تا ببینیم چقدر رشد کرده اند.

تفاوت سی پی یو اینتل core i7 با Core i9

پردازنده های Intel Core i7 در مقابل Core i9 شکستن مشخصات

برای شروع فرایند مقایسه CPU ، همیشه این یک برنامه خوب است که ابتدا در مورد آنچه با مشخصات ظاهری کار می کنید ایده بگیرید. ما لیستی از مشخصات مربوط به سه دسته اصلی پردازنده های مدل آخر را تهیه کرده ایم که اینتل تحت نشان Core i9 و i7 عرضه کرده است و سه نسل از چیپس های گذشته را در سه کلاس اصلی رومیزی ، HEDT و لپ تاپ/تلفن همراه پوشش می دهد. 

همانطور که در بالا و پایین مشاهده می کنید ، تقریباً هر تراشه ای که در لایه های Core i7 یا Core i9 قرار دارد ، برای عملکردهای سنگین ساخته شده است ، فراتر از تعداد و قابلیت های اصلی CPU ها که خطوط نسل دهم Core i5 یا Core i3 شرکت را اشغال کرده اند. به این تراشه های قدرتمندی هستند که از ابتدا برای تولیدکنندگان محتوا و گیمرهای سخت بازی طراحی شده اند تا از آنچه اینتل در بازارهای اصلی رایانه ، لپ تاپ و HEDT ارائه می دهد نهایت استفاده را ببرند.

اگر تعجب می کنید که همه آن حروف در انتهای هر پردازنده به چه معناست ، در اینجا یک تفکیک سریع وجود دارد. برای شروع ، خطوط Core i7 و Core i9 (در خانواده های اصلی رایانه رومیزی و تلفن همراه) دارای پردازنده های گرافیکی یکپارچه (IGP) هستند ، اگرچه اینتل همچنین مدلهای جداگانه بدون IGP را ارائه می دهد. 

کسانی که فاقد IGP هستند با پسوند “F” مشخص می شوند. (کل سری X Core هرگز IGP در تراشه ها ارائه نداده است و استثناء “F” هستند ؛ همه آنها به “X” یا “XE” ختم می شوند. شما باید از این تراشه ها با کارت گرافیک به طور کامل استفاده کنید)

 

تراشه های غیر F از نسل یازدهم IGP ارائه می دهند-اگرچه هر کسی که در زمینه بازی جدی باشد ، CPU را با یک کارت گرافیک مجزا جفت می کند تا بیشترین استفاده را از خرید تراشه خود ببرد. این مورد هم برای گیمرهای رومیزی و هم برای لپ تاپ صدق می کند .

در مرحله بعد تراشه های رومیزی اصلی هستند که حروف “T” را در انتهای شماره مدل دارند. اینها نشان دهنده چیزی است که اینتل خط CPU های “بهینه سازی شده قدرت” خود را نامیده است که برای ولتاژهای پایین برای رایانه های شخصی کوچکتر یا محدود از نظر حرارتی کار می کنند. سپس “K” وجود دارد: این حرف در هر یک از مدل های تراشه به این معنی است که هسته های آن برای اورکلاک باز شده است. تراشه های رومیزی “K” ، “KF” ، “KS” یا موبایل “HK” را می توان به دلخواه اورکلاک کرد.

“S” نشان دهنده یک پردازنده نادر ویژه یا محدود است ، در حالی که “H” و “HK” هر دو نشان دهنده انواع پرقدرت پردازنده های لپ تاپ اینتل هستند. Core i9s اینتل برای لپ تاپ ها تنها در انواع H عرضه می شود. شما می توانید CPU های Core i7 با قدرت کمتر را در سری U مشاهده کنید که مخصوص لپ تاپ های باریک و سبک است. 

با هم ، Core i7 و Core i9 برترین پشته CPU اینتل در سطح مصرف کننده را نشان می دهند و حداقل برای بازیهای مبتنی بر نرخ فریم خالص و برنامه های تک رشته ای ، هر دو هنوز بر پیشنهادات مقایسه ای هزینه ای معادل AMD برتری دارند. وقتی AMD همه پردازنده ها به کار می روند ، پیشنهادات AMD برنده می شوند ، زیرا CPU های Ryzen AMD با همان قیمت تمایل دارند هسته ها و نخ های قابل دسترس تری را با این پول ارائه دهند.

به طور کلی ، تنوع بیشتری از پردازنده های Core i7 در بازار لپ تاپ و موبایل یافت می شود ، در حالی که پشته Core i9 بیشتر به سمت ارائه دسکتاپ و HEDT متمایل است.

Core i7 در مقابل Core i9 عملکرد دسکتاپ

خطوط تراشه های Core i7 و Core i9 تنها می توانند به دلیل قدرت زیاد و خروجی حرارتی (در مقایسه با گزینه های خطوط Core i3 و i5) واقعاً پای خود را روی سیستم های رومیزی بکشید. قدرت جدی آنها در ساخت کامپیوترهای رومیزی که می توانند از خنک کننده سفارشی و منبع تغذیه بزرگتر استفاده کنند ، بهتر مدیریت می شود.

در اینجا نگاهی مقایسه ای به پردازنده های رومیزی Core i7 و Core i9 که در چند سال گذشته آزمایش کرده ایم ، در چهار آزمایش کلیدی که قدرت خالص CPU را با همه هسته ها و رشته های در حال اجرا نشان می دهد ، ارائه می دهد …

همانطور که انتظار می رفت ، هر پردازنده مرکزی در پردازنده های پیشرفته مصرف کننده و HEDT اینتل به طور مستقیم برای رده های قیمت مربوطه عمل می کند. به ندرت پیش می آید که هر کدام از CPU های شرکت (اعم از نمونه های سیلیکون طلایی یا موارد دیگر) سریعتر از گزینه گران قیمت بالای آن را مشاهده کنید.

این چهار آزمایش با هسته ها و رشته های بیشتر به خوبی مقیاس می شوند و می توانید ببینید که چگونه تراشه های Core Series X Core i9 (در سوکت LGA 2066) از تراشه های اصلی Core i9 در LGA 1151 و اکنون LGA 1200 پیشی گرفته است. درسی که می توان از اینجا گرفت-فراتر از شکل Core i7s در برابر Core i9s-این است که چگونه Core i9 روی یک پلت فرم دسکتاپ (HEDT) می تواند تا حد زیادی از تراشه های Core i9 در پلتفرم های رایج رایانه اینتل پیشی بگیرد.

 

 

Intel Core i9-10980XE Extreme Edition Review

در مورد سیلیکون طلایی ، یکی از موارد برجسته این قانون که ما در سالهای اخیر شاهد آن بودیم Core i9-9900KS است ، که یک Core i9-9900K محدود اجرا شده بود و آزمایش شد تا در ساعتهای زیاد در هسته های بیشتر کار کند. تراشه معمولی می تواند هرچند تیراژ وسیعی پیدا نکرد. در اصل اینتل نمونه های باکیفیت خود از 9900K را انتخاب کرده و آنها را با قیمت کمی فروخته بود.

به طور کلی ، بین مدل های مختلف تراشه در هر بخش از پشته Core i7 یا i9 در یک پلتفرم ، یک تن نور روز وجود ندارد ، همانطور که در نمودارهای ما در بالا مشاهده می کنید. جهش های بزرگ از CPU های اصلی تا پردازنده های HEDT سری X X است. و دستاوردهای عملکرد واقعی که مشاهده می کنید ممکن است بسته به نوع حجم کاری که بیشتر درگیر آن هستید متفاوت باشد. آنجاست که نظراتی مانند ما و آزمایشات نیمکت مانند آزمایشات PC Labs وارد می شود.

Core i7 و Core i9 در لپ تاپ: همه چیز درباره سری H است

در حال حاضر ، در مورد پردازنده های Core i9 ، بازار لپ تاپ گزینه های بسیار کمتری نسبت به فضای دسکتاپ دارد. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، پردازنده های تلفن همراه اینتل برای لپ تاپ های قدرتمند سری H نامیده می شوند که نام آنها به “H” یا “HK” ختم می شود.

 تراشه های Core i9 مانند برخی از Core i7 ها فقط در این سری نشان داده می شوند. همچنین تعداد زیادی Core i7 در سری U اینتل خواهید دید ، اما این لپ تاپ ها برای لپ تاپ های باریک طراحی شده اند ، نه ماشین های قدرتمند. آنها به مقایسه Core i7-i-9 مرتبط نیستند.

در خط تولید نسل یازدهم چیپ های سری H با نام “Tiger Lake-H” ، اینتل تنها Core i9-11900H ، i9-11950H و i9-11980HK (برای لپ تاپ های بزرگ و قدرتمند که می توانند آنها را در خود جای دهند) ارائه می دهد. دستگاه های مبتنی بر Core i7 در همه جا بیشتر هستند. مدلهای Core i7 را در راه اندازی لپ تاپ نسل 11 اینتل نسبت به i9s مشاهده خواهید کرد ، مانند نسلهای گذشته.

به طور کلی ، در حالی که هر دو CPU Core i7 و i9 در لپ تاپ های سنگین تولید یا در لپ تاپ های بازی مفید هستند ، قدرت بیشتر آنها و خروجی های حرارتی داغ تر اغلب به معنای طراحی سنگین تر است که به اندازه تراشه های i3 یا i5 قابل حمل نیست. به تصمیم گیری با شما را به عهده شما می گذاریم ، اما به طور کلی ، برای لپ تاپ های بازی و ایستگاه های کاری موبایل تقریباً منحصراً یک دنیای پردازنده سری C7 i7 سری H است.

بازی: آیا برای Fragging Desktop به Core i7 یا Core i9 نیاز دارید؟

برای اکثر گیمرها ، هر دو تراشه i7 و i9 کمی بیش از حد هستند تا بتوانند قیمت بالاتر آنها را در مقایسه با تراشه های موجود در براکت i3 و i5 توجیه کنند. این به این دلیل است که در حالی که داشتن هشت یا 10 هسته برای کارهای بهره وری و ایجاد محتوا عالی است ، تعداد کمی از بازی ها می دانند چگونه از بیش از چهار هسته در یک زمان استفاده کنند.

 

 

ویدیو انواع سی پی یو (cpu)

 

 

لینک نماشا 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *