تلفن های هوشمند چگونه کره زمین را گرم می کنند

تلفن های هوشمند
زمان مطالعه مطلب 4 دقیقه

تلفن های هوشمند چگونه کره زمین را گرم می کنند

وقتی به تغییرات آب و هوا فکر می کنیم ، منابع اصلی انتشار کربن که برای اکثر ما به ذهن می رسد صنایع سنگینی مانند نفت ، معدن و حمل و نقل است.

به ندرت انگشت خود را به سمت فناوری های رایانه ای می گیریم.

در حقیقت ، بسیاری از کارشناسان دنیای سایبری فناوری اطلاعات و رایانه (ICT) را به عنوان نجات دهنده بالقوه ما می دانند و بسیاری از فعالیت های فیزیکی ما را با جایگزینی مجازی با کربن کمتر جایگزین می کند.

این چیزی نیست که مطالعه ما ، که اخیراً در مجله Cleaner Production منتشر شده است ، نشان می دهد.

 

با انجام یک فهرست دقیق و نسبتاً جامع از سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات – شامل دستگاه هایی مانند رایانه شخصی ، لپ تاپ ، مانیتور ، تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی – و زیرساخت هایی مانند مراکز داده و شبکه های ارتباطی ، دریافتیم که سهم نسبی فناوری اطلاعات و ارتباطات در کل ردپای جهانی انتظار می رود از حدود یک درصد در سال 2007 به 3.5 درصد در سال 2020 برسد و به 14 درصد در سال 2040 برسد.

 

 

این بیش از نیمی از سهم نسبی کل بخش حمل و نقل در سراسر جهان است.

یکی دیگر از یافته های نگران کننده این است که همه این رشد فوق العاده عمدتا افزایشی است و اساساً این امید را از بین می برد که فناوری اطلاعات و ارتباطات با جایگزینی فعالیت های فیزیکی با همتایان مجازی خود ، به کاهش ردپای کربن جهانی کمک می کند.

تاثیر تلفن های هوشمند

شاید شگفت انگیزترین نتیجه مطالعه ما سهم نامتناسب تلفن های هوشمند نسبت به کل ردپای فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد.

ما دریافتیم که سهم انتشار نسبی تلفن های هوشمند از چهار درصد در سال 2010 به 11 درصد در سال 2020 افزایش می یابد ، که این امر سهم شخصی رایانه ها ، لپ تاپ ها و نمایشگرهای رایانه را کمتر می کند.

 

در مقادیر مطلق ، انتشارات ناشی از تلفن های هوشمند از 17 به 125 مگاتن معادل CO2 در سال (Mt-CO2e/yr) در آن بازه زمانی یا 730 درصد افزایش می یابد.

سهم شیر از این ردپا (85 تا 95 درصد) نه به دلیل استفاده از دستگاه بلکه به دلیل تولید آن ایجاد می شود. این شامل ، علاوه بر انرژی تولیدی ، انرژی برای استخراج مواد برای طلا و عناصر به اصطلاح خاک کمیاب مانند ایتریوم ، لانتانیم و چندین مورد دیگر است که امروزه تقریباً فقط از چین در دسترس است.

 

آیا می خواهید به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کنید؟ هر دو سال تعویض تلفن خود را متوقف کنید. (Shutterstock)

یکی دیگر از مشارکت کنندگان در این رد پای کربن ، برنامه های تلفن است که کاربران را تشویق می کند تا هر دو سال یک تلفن هوشمند جدید تهیه کنند. این امر سرعت منسوخ شدن مدلهای قدیمی را تسریع می کند و منجر به زباله های فوق العاده و غیر ضروری می شود.

این یافته ها به دستگاه مربوط می شود.

 

هر متن ، بارگیری ، ایمیل از انرژی سرور استفاده می کند

از نظر زیرساخت ها ، ما پیش بینی می کنیم که رد پای ترکیبی مراکز داده و شبکه های ارتباطی از 215 مگاتون معادل C02 در سال (Mt-CO2e/yr) در سال 2007 به 764 MtCO2-er در سال 2020 برسد ، در حالی که مراکز داده حدود دو سوم کل مشارکت.

مراکز داده منبع فزاینده ای از انتشار کربن هستند.

برای مقایسه ، کل ردپای کربن کانادا در سال 2016 حدود 730 MtCO2-e بود و انتظار می رود تا سال 2020 کاهش یابد.

رشد تلفن های هوشمند و مراکز داده بی ارتباط نیست.

 

در واقع ، رشد سرگیجه آور ارتباطات تلفن همراه است که تا حد زیادی سرعت را برای مراکز داده پیش می برد. برای هر پیام متنی ، بارگیری ویدیو ، تبادل عکس ، ایمیل یا چت ، یک سرور 24 ساعته و 7 روزه در برخی از مراکز داده وجود دارد که این امر را محقق می کند.

این مصرف انرژی است که ما نمی بینیم.

 

شرکت های نرم افزاری باعث رشد می شوند

سرانجام ، و شاید طنزآمیزترین جنبه همه اینها این است که این نرم افزار است که باعث رشد کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات به طور کلی ، دستگاه ها و زیرساخت ها می شود.

شرکت های نرم افزاری مانند گوگل ، فیس بوک ، آمازون ، مایکروسافت و یاهو دارای برخی از بزرگترین مراکز داده در جهان هستند. افزایش تسلط سیستم عامل های تلفن همراه ، یعنی iOS اپل و اندروید گوگل ، همراه با میلیون ها برنامه تلفن همراه که در بالای آن سیستم عامل ها ساخته شده اند ، عصر ارتباطات تلفن همراه را ایجاد کرده است.

 

رشد باورنکردنی – و همچنین ناپایدار – در میزان انتشار تمام این سخت افزار تنها برای یک هدف وجود دارد: پشتیبانی و خدمت به جهان نرم افزار.

به عبارت دیگر ، در حالی که سخت افزاری است که همه کارهای کثیف را انجام می دهد ، این نرم افزار است که همه عکس ها را فرا می گیرد.

 

راه خروج؟

در سطح جامعه ، ما باید تقاضا کنیم که تمام مراکز داده منحصراً از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند.

در سطح فردی: تا جایی که می توانید گوشی هوشمند خود را نگه دارید و هنگام ارتقا ، مطمئن شوید که گوشی قدیمی خود را بازیافت می کنید. متأسفانه امروزه تنها یک درصد از گوشی های هوشمند بازیافت می شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *