چگونه لپ تاپمان را تعمیر کنیم؟

چگونه لپ تاپمان را تعمیر کنیم؟
زمان مطالعه مطلب 7 دقیقه

هر لپ تاپی ممکن است به دلایل مختلفی دچار مشکلات فنی یا خرابی های جزئی و ایراداتی شود که برای برطرف کردن هر کدام از این مشکلات راه های گوناگونی وجود دارد. 

ساختار لپ تاپ ها به گونه ای است که دربرابر تکان های شدید و پرت شدن های ناگهانی، دوام نسبتا بالایی دارند. با وجود تمام این ساز و کارها و تشکیلاتی که در لپ تاپ ها برای حفاظت از آن ها وجود دارد، گاهی اوقات به دلایل مختلف، علائم و نشانه هایی از خرابی و فرسودگی لپ تاپ مشاهده می شود. از این رو میخواهیم شایع ترین مشکلاتی که ممکن است برای لپ تاپ ها بوجود آید را بررسی کنیم و تعمیرات لازم را نیز ارائه دهیم.

همانطور که برای تعمیر هر وسیله ای به ابزارهای مخصوصی نیاز است، برای تعمیر این دستگاه نیز کارهایی از جمله یک ست پیچ گوشتی، برای بازکردن پیچ ها؛ انبردست برای بازکردن یا برداشتن قطعات؛ یک دست کیت لحیم، برای لحیم کاری روی قطعات؛ همچنین یک چراغ قوه برای تامین نور موردنیاز حین تعمیر قطعات نیاز است. اگر به دنبال این هستید که چگونه لپ تاپ را تعمیر کنیم؟ تا انتهای مقاله همراهان باشید.

چگونه لپ تاپ را تعمیر کنیم؟ 

گاهی اوقات شما یک سری اختلال در عملکرد سیستم لپ تاپ خود مشاهده می کنید و نمی دانید که مشکل از کجاست و نگران خراب شدن لپ تاپ خود می شوید.

چگونه لپ تاپ را تعمیر کنیم؟ 
چگونه لپ تاپ را تعمیر کنیم؟ 

انواع مشکلات لپ تاپ

مشکلات لپ تاپ می تواند از سه قسمت نشات بگیرد که دو قسمت آن مربوط به سخت افزار و یک قسمت آن مربوط به نرم افزار می باشد. هنگامی که شما موقع کار با سیستم خود، متوجه کندی یا ایست در روند کار خود می شوید و یا مشکلاتی از این قبیل؛ این مشکلات می تواند هم سخت افزاری و هم نرم افزاری باشد. معمولا برای رفع این مشکل ابتدا ویندوز را تعویض میکنیم و درصورت برطرف نشدن مشکل به سراغ مراحل سخت افزاری می رویم.

در صورتی که سیستم شما دچار ضربه و یا آسیب خارجی نشده باشد به احتمال 90%، مشکل شما با تعویض ویندوز حل می شود. علت این مشکل می تواند ویروسی شدن سیستم شما باشد.

در کل باید به این نکته توجه کنیم که برای حل مشکل نرم افزاری سیستم لپ تاپ، ابتدا باید بدانیم که ارور مربوطه، به چه دلیلی ظاهر شده است و پس از تحقیق راجع به علت آن، در صدد رفع آن برآییم.

مشکلات نرم افزاری

اکثر مشکلات نرم افزاری در اثر ویروسی شدن سیستم یا وورم ها و از این قبیل مشکلات ایجاد می شود. کند شدن، عدم کار کردن اینترنت، علامت عجیبی کنار ساعتتان که مرتبا از شما می خواهد آنتی ویروسی را نصب کنید، هنگامی که برنامه ای را باز می کنید بیش از یک دقیقه طول میکشد تا باز شود و… از علائم مشکلات نرم افزاری است.

در ادامه به بررسی برخی از رایج ترین مشکلات نرم افزاری لپ تاپ می پردازیم.

  • کند شدن لپ تاپ

 ممکن است لپ تاپتان ویروسی شده باشد یا فایل سیستمتان مشکل داشته باشد. همچنین عدم داشتن حافظه کافی نیز می تواند باعث کند شدن لپ تاپ شود.

  • پیام های ارور

اگر لپ تاپتان مرتبا ارور می دهد، تعداد آن ها را به طور دقیق یادداشت کنید و آن ها را به کارشناسان فنی نشان دهید تا بتوانید بهترین راهکار را برای تعمیر لپ تاپ خود انتخاب کنید.

  • کرش دادن

امکان دارد هنگام کار با لپ تاپ، یکی از برنامه هایتان کرش دهد. در این حالت یا به cntrl+Alt+Del جواب می دهد یا خیر. بعضی اوقات هم ممکن است یک restart  مشکلتان را حل کند. اما اگر لپ تاپتان دچار ” صفحه آبی رنگ مرگ” شد، مشکل خیلی بزرگتری وجود دارد. چون در این صورت، این خود سیستم است که کرش داده است.

  • مشکل در اتصال اینترنت

این مشکل، یکی از رایج ترین مشکلات کاربران لپ تاپ ها می باشد که می تواند به دلایل مختلفی از جمله وجود تروژان ها، ویروس ها و بدافزارها در سیستم به وجود بیاید.

مشکلات سخت افزاری

مشکلات سخت افزاری نیز همواره با داشتن علائمی همراه هستند که در زیر به رایج ترین نشانه های این اختلالات اشاره کرده ایم.

چگونه لپ تاپمان را تعمیر کنیم؟

  • بیش از حد گرم شدن لپ تاپ

در صورتی که لپ تاپ بیش از حد معمول گرم شود و دمای آن بالا برود، ممکن است دچار اختلالاتی در کارکرد آن شود و بازدهی لپ تاپ را کاهش دهد؛ به طوری که در بعضی مواقع امکان از کار افتادن لپ تاپ وجود دارد.

برای رفع این مشکل لازم است ابتدا دریچه های هوا را تمیز کنید تا گرد و غبار های موجود پاک شوند. سپس روی دریچه های هوا مواد فیلتر شده قرار دهید.

یکی دیگر از راه های رفع این مشکل به روز رسانی BIOS  است.

  • هارد دیسک ضعیف یا کارکرد کند لپ تاپ

در صورتی که هارد دیسک ضعیف کار کند با دادن علائمی این موضوع را به کاربر هشدار خواهد داد. به طور مثال هنگام انتقال فایل ها، این کار را با سرعت بسیار پایینی انجام می دهد.

راه حلی که برای تعمیر کردن آن توصیه می شود، این است که دیسک آن را دیفرگ کنید. برای انجام دادن این کار می توانید از طریق ابزار تو کار سیستم این کار را بر روی ویندوز انجام دهید؛ که گزینه مورد نیاز این کار Disk Defregmenter است.

  • خالی شدن باتری لپ تاپ یا شارژ نشدن آن

گاهی اوقات پیش می آید که لپ تاپ برای نصب یا بازکردن یک برنامه، زمان زیادی را صرف می کند که این امر یکی از نشانه های وجود اختلال در باتری لپ تاپ است.

در این صورت برای تعمیر آن و برطرف کردن مشکل، لازم است تا باتری را تعویض کنیم، به طوری که در اکثر لپ تاپ ها تعویض باتری از طریق پشت آن انجام می شود.

  • خرابی ال سی دی

به جرات می توان گفت که یکی از حساس ترین قسمت هایی که در لپ تاپ وجود دارد، ال سی دی آن است؛ چرا که در صورت آسیب به آن، صفحه نمایش از کار می افتد. تنها راه حل این مشکل، تعویض ال سی دی می باشد که برای این کار ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید و سپس آن را از برق بکشید؛ در ادامه نیز باتری را جدا کرده و پیچ هایی که پشت لپ تاپ وجود دارد را دنبال کنید و همه ی آن ها را با پیچ گوشتی متناسب باز کنید، بعد از جداسازی قاب باید ال سی دی را از محل موردنظر خارج کرده و با ال سی دی جدید تعویض کنید.

توجه داشته باشید که خیلی حساس عمل کنید؛ به طوری که به دیگر مناطق لپ تاپ صدمه ای وارد نکنید.

پس از تعویض ال سی دی نیز پیچ ها را هر کدام در جایشان قرار داده و محکم ببندید.

  • خرابی صفحه کلید

در صورت خراب شدن این بخش، شاهد تکه تکه شدن کلیدها، شل شدن آن ها و یا دیرعمل کردنشان خواهیم بود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید بهتر است که کلیدها را تعویض کنید. برای انجام این کار باید مانع از بعضی اتصالات به صفحه کلید شوید. به طوری که این کار با استفاده از مکانیسم ضربه گیری که توانایی باز کردن قفل صفحه کلید را داشته باشد، انجام می شود و بعد از آن صفحه کلید جدید را در جای خود قرار دهید.

  • مشکل روشن نشدن لپ تاپ

گاهی اوقات هم پیش می آید که یک لپ تاپ روشن نشود، به طوری که در برابر فشردن دکمه پاور همانند یک جسم مرده، هیچ واکنشی نشان نمی دهد. این مشکل دلایل مختلفی دارد که با دانستن هر کدام از آن ها، می توان لپ تاپ را به حالت اول بازگرداند.

چگونگی تعمیر لپ تاپ در خانه
چگونگی تعمیر لپ تاپ در خانه

یکی از این دلایل، می تواند براثر بی شارژی باتری لپ تاپ یا خرابی آداپتور برق آن باشد؛ در این صورت شما می توانید با ولت متر آن را آزمایش کنید و در صورت خرابی، آن را با آداپتور جدید تعویض کنید.

مورد بعدی می تواند امکان خرابی جک DC باشد، که در این صورت مادر بورد، برق را از آداپتور دریافت نمی کند که در این صورت نیاز به تعویض جک است.

و مورد آخر، احتمال اختلال در مادربرد است ، که یک مشکل ریشه ای می باشد و نیاز به تعویض این قطعه مهم است. باید توجه داشته باشید که تعویض این قطعه کار ساده ای نیست اما با داشتن ابزار موردنیاز می توانید این کار را به درستی انجام دهید.

  • خاموش شدن ناگهانی

این مشکل می تواند بر اثر بیش از حد گرم شدن لپ تاپ یا گرد وغبار گرفتن فن باشد. از آنجایی که قطعات لپ تاپ در یک محیط بسته وجود دارند و دریچه های هوا محدود هستند، همین دلیل باعث اثرات منفی روی فن می شود؛ که در این صورت کارکرد فن را کاهش داده و سبب گرم شدن لپ تاپ می شود. از این رو می توانید دریچه های هوا را تمیز کرده و راه خنک سازی لپ تاپ را باز کنید.

  • صدای بوق مکرر هنگام راه اندازی

اگر به اشتباه روی لپ تاپتان آب یا نوشیدنی دیگری ریختید و لپ تاپتان از کار افتاد؛ اولین کاری که باید بکنید این است که لپ تاپ را خاموش کنید و باتری اش را در بیاورید و تا زمانی که قطعات داخلی از نظر نشتی مایع بررسی نشده اند، از لپ تاپ استفاده نکنید، زیرا ممکن است لپ تاپ بتواند مجددا کار کند.

در صورتی که مشکل حل نشود؟

مرکز تعمیرات رایان دل کوک خدمات تعمیرات لپ تاپ را به صورت آنلاین و حضوری، زیر نظر مهندسین و متخصصان در کارگاه های مجهز انجام می دهد. تعمیرات آنلاین با پشتیبانی ها و متخصصان مجربی که دارند، می توانند در کمترین زمان و به بهترین شکل ممکن، شما را راهنمایی کنند تا بتوانید به راحتی تعمیر لپ تاپ خود را انجام دهید.

چگونه لپ تاپمان را تعمیر کنیم؟
چگونه لپ تاپمان را تعمیر کنیم؟

اگر هر کدام از مشکلات گریبان گیر لپ تاپ شما هم شده است و نمی دانید که تعمیرات لپ تاپ خود را به چه مرکزی بسپارید، کافی است که سری به نمایدگی تعمیرات رایان دل کوک بزنید، این مراکز دارای تکنسین های متخصص و مجربی هستند که با عیب یابی دقیق، مشکلات لپ تاپ شما را پیدا می کنند و آن را به بهترین شکل ممکن تعمیر می کنند.

نتیجه گیری

ما می خواهیم به شما نشان دهیم که چقد راحت می توان لپ تاپ خود را تعمیر کرد. پس از این آموزش، شما می توانید لپ تاپ خود را باز نموده و قطعات داخل آن را تعمیر و یا تعویض کنید، همچنین یاد میگیرید که هنگام مواجه با هرکدام از مشکلات نرم افزاری چه اقدامی برای حل مشکل به وجود آمده انجام دهید.

برای تعمیر لپ تاپ لازم است نخست بررسی کنیم که مشکل لپ تاپ ما سخت افزاری است یا نرم افزاری، سپس به تعمیر و حل مشکل آن بپردازیم. برای آگاهی از این موضوع باید علائم و نشانه هایی که لپ تاپ ما دارد را به طور دقیق بررسی کنیم و سپس اقدام مناسب را انجام دهیم؛ اگر به دنبال این هستید که چطور لپ تاپ را تعمیر کنیم، فراموش نکنید که در تمام مراحل تعمیر حواستان را جمع کنید تا به قطعات دیگر آسیب جدی وارد نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *