متورم شدن باتری لپ تاپ

متورم شدن باتری
زمان مطالعه مطلب 9 دقیقه

دوام لپ تاپ ها بیش از هر زمان دیگری است و در نتیجه باد کردن باتری لپ تاپ در اثر افزایش سن و استفاده بیش از حد یک مشکل شایع است. اگر با باتری برآمده روبرو هستید، در اینجا به شما کمک می کنیم.

باتری های لیتیوم یونی از نظر اندازه دارای یک مشت شگفت انگیز هستند. آنها به اندازه کافی قوی هستند تا لپ تاپ های ما را با یک بار شارژ ساعت ها در هسته جدیدترین تلفن های هوشمند کار کنند و حتی به عنوان نیروگاه خودروهای برقی پیشرفته مانند خانواده تسلا عمل کنند. اما باتری های لیتیوم یونی محدودیت های خود را دارند و با توجه به قدرتمند شدن لپ تاپ ها در چند سال گذشته، ما بیش از هر زمان دیگر به دستگاه های خود متکی هستیم. و این پیامدهایی برای باتری ها دارد: آنها بیش از هر زمان دیگری در حال خدمت هستند. و گاهی اوقات، این بدان معناست که آنها محدودیت های فناوری را نشان می دهند.

متورم شدن باتری لپ تاپ

ممکن است این اتفاق برای شما هم افتاده باشد: لپ تاپ یا موبایلی که سالها داشتید به طور ناگهانی از کار می افتد یا شاید فقط نشانه هایی از تورم فیزیکی داخلی را نشان می دهد. صفحه تلفن شما شروع به برآمدگی می کند یا درزهای آن باز می شود یا صفحه کلید لپ تاپ شما برآمدگی ناخوشایندی ایجاد می کند. این می تواند به دلیل حباب بزرگی باشد که ممکن است به تدریج یا ناگهان در باتری شما بوجود آمده باشد. اما چرا این اتفاق می افتد، و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید؟

ما با برخی از مهندسان و کارشناسان تولیدکنندگان رایانه و شرکت های مرتبط صحبت کردیم تا آنچه را که باید در مورد باتری های متورم بدانید و در صورت داشتن آنها چکار کنید، بررسی کنیم.
اگر میخواهید با مشکلات دیگر باتری لپ تاپ آشنا شوید، میتوانید مقاله مشکلات باتری لپ تاپ را مطالعه کنید.

دلایل باد کردن باتری لپ تاپ چیست؟

باتری های متورم نتیجه دو چیز هستند: چگالی انرژی و گرما. این تورم نتیجه تجمع بیش از حد فعلی، به صورت غیرقابل کنترل، در داخل سلول باتری است، که باعث تجمع گرما و گاز می شود. این اتفاق می افتد زیرا مواد داخل باتری پوسیده می شوند یا در طول زمان تحت فشار یا آسیب فیزیکی قرار می گیرند.

یک باتری لپ تاپ از چندین سلول مجزا تشکیل شده است و ممکن است فقط در یک یا چند مورد از آنها مشکلاتی بوجود آید. شما اغلب باتری های لپ تاپ را مشاهده می کنید که به عنوان مثال، چهار سلولی یا شش سلولی توصیف می شوند که نشان دهنده ساختار داخلی باتری است. (برخی از لپ تاپ ها، معمولاً مدل های تجاری، به شما امکان انتخاب ظرفیت باتری/تعداد سلول در زمان خرید را می دهند، اما این نسبت به گذشته کمتر رایج است.) این واقعیت که لپ تاپ ها به ندرت دیگر باتری های قابل جابجایی دارند (به این معنا که می توانید بدون بازکردن شاسی آنها را داخل و خارج کنید) مشکل را تشدید می کند.

باتری متورم (راست) در مقابل پاور جدید

آرتور شی، نویسنده ارشد فنی در iFixit.com می گوید: “دلیل این که این باتری ها متورم می شوند این است که الکترولیت جدا کننده لایه ها بین روکش کاسته می شود و وقتی تجزیه می شود، تبدیل به گاز می شود.” “اکنون که الکترولیت تخریب شده است، چیزها دیگر عایق بندی نشده و بنابراین شروع به کوتاه شدن می کنند، و این بعداً باعث ایجاد یک نقطه داغ می شود. این در نهایت می تواند باعث فرار حرارتی شود، به این معنی که حتی می تواند آتش سوزی کند. “

شایع ترین علت متورم شدن باتری، شارژ بیش از حد است. به گفته شی، نگه داشتن باتری در حالت شارژ بالا می تواند آن را تحت فشار قرار دهد و باعث می شود سریعتر خراب شود.

فیل جیکز، مهندس اصلی و مدیر فناوری استراتژیک در Lenovo می گوید: “در برنامه ای که سیستم شما 24/7 وصل شده است، پس از چند سال احتمال اینکه باتری متورم شود افزایش می یابد.” “چیز دیگری که آن را هدایت می کند گرما است. باتری ها دوست ندارند داغ باشند و یک فرآیند شیمیایی وجود دارد که وقتی باتری بیش از 100 درجه می شود شروع می شود. “

یکی دیگر از علل شایع آسیب مکانیکی به باتری است. این ممکن است در اثر ضربه به خود لپ تاپ یا آسیب هنگام تغییر آن (یا خراب شدن با سایر اجزای اطراف آن) ایجاد شود. ضربه زدن به سطح سخت و ضربه زدن به محفظه می تواند باعث تورم شود، همچنین قرار گرفتن در معرض دمای بیش از حد بالا. همچنین آسیب های وارد شده به قسمت بیرونی دستگاه شما می تواند به باتری منتقل شده و باعث گرم شدن بیش از حد و متورم شدن آن شود.

متورم شدن باتری لپ تاپ
متورم شدن باتری لپ تاپ

علائم تورم شدن باتری

در حال حاضر، علائم ممکن است ظریف یا نادیده گرفته شوند. با افزایش باتری، ممکن است دستگاه شما به آرامی تغییر شکل دهد. به عنوان مثال، صفحه کلید لپ تاپ شما می تواند بیرون زده باشد یا ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما هنگامی که آن را روی یک سطح صاف قرار می دهید ناگهان دچار تزلزل می شود و اگر قسمت لبه شاسی را در لبه آن ببینید کمی متراکم شده است. یا ممکن است چیزی به همان سادگی عجیب باشد که فشار برخی کلیدهای صفحه کلید سخت می شود.

اگر لپ تاپ شما به راحتی باز می شود (به عبارت دیگر پیچ های ساده ای در قسمت زیرین شاسی دارد)، می توانید درپوش پایینی را برداشته و در بسیاری از موارد، وضعیت فیزیکی باتری را از این طریق بررسی کنید.

 اگر به نظر می رسد پف کرده یا گرد است، احتمالاً به این معنی است که متورم شده است. مهمترین نکته: هنگام بررسی اینکه آیا باتری شما متورم شده است، با احتیاط عمل کنید، زیرا سلولها تحت فشار هستند. از محافظ چشم استفاده کنید و به سلول ها فشار نیاورید و آنها را فریب ندهید.

این باتری متورم در واقع باعث برجسته شدن صفحه لمسی از روی صفحه کلید این لپ تاپ شده است.

یک باتری متورم همیشه بلافاصله در هنگام بروز یا در شروع آن مشخص نیست. بستگی به این دارد که چقدر فضای داخل شاسی لپ تاپ داشته باشد. با لپ تاپ های باریک، معمولاً این مقدار کمی است یا هیچ. اندازه باتری متورم می تواند از یک ضربه کوچک تا یک اندازه بزرگ متفاوت باشد تا بتواند لپ تاپ شما را به یک اره مویی تبدیل کند یا حتی صفحه لمسی را بیرون بکشد. 

چگونه می توانم ورم باتری لپ تاپ را برطرف کنیم؟

هنگامی که باتری شروع به باد کردن می کند، ممکن است به کار خود ادامه دهد و کارایی کمتری داشته باشد. یا ممکن است لپ تاپ شما وقتی به برق متصل است به سادگی کار کند، اما به محض کشیدن سیم، به سرعت از برق جدا شود یا خاموش شود. در نهایت، آن را نادیده نگیرید ؛ دیر یا زود، باتری دیگر به درستی کار نمی کند و با شروع تورم، نمی توان آن را معکوس کرد. تنها راه حل شما تعویض باتری است.

البته، به گفته کارشناسانی که با آنها صحبت کردیم، راه هاییبرای جلوگیری از تورم باتری لپ تاپ وجود دارد از جمله؛

  • دستگاه خود را همیشه به شارژر آن وصل نکنید. باتری ها چرخه ای هستند و برای کارکردن باید شارژ و دشارژ شوند.
  • لپ تاپ خود را در محیط های خنک و خشک نگه دارید. شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب فشار بیشتری را به باتری وارد می کند و می تواند عمر مفید آنها را در طول زمان کوتاه کند.
  • هنگام خرید باتری جدید، از تولید کنندگان معتبر خرید کنید. به طور کلی بهتر است جایگزینی را از سازنده لپ تاپ اصلی بخرید تا ارزان ترین گزینه سازگار از شخص ثالث.
  • اگر باتری شما قدیمی یا فرسوده شد، تعویض کنید و اگر لپ تاپ امکان تعویض آن را توسط خودتان فراهم کرد. تولیدکنندگان باتری های خود را تا سه یا چهار سال آزمایش می کنند و در یک دنیای کامل، باتری ها خراب نمی شوند، اما اینطور است. اگر علائم خرابی، تورم یا خالی شدن باتری را مشاهده کردید (در آخرین مورد، فقط برای مدت کوتاهی شارژ نگه می دارد)، اکنون آن را عوض کنید تا دیرتر.

در صورتی که همچنان با عناوین بالا مشکل آن حل نشد، میتوانید به رایان دل کوک برای تعمیرات لپ تاپ با شماره تماس: 02145102 مراجعه کنید.

به عنوان مثال، Dell را در نظر بگیرید. ریک سی تامپسون، مهندس برجسته و استراتژیست فناوری در دل می گوید: “باتری به طور مداوم نحوه استفاده از سیستم خود را تحت نظر دارد و شما را در این حالت های مختلف قرار می دهد. “اگر کاربر به ما اجازه دهد باتری را با استفاده از شارژ مبتنی بر زمینه کنترل کنیم، آن را به طور کامل شارژ نمی کنیم. ما آن را 80 تا 90 درصد کامل شارژ می کنیم و فقط قبل از شروع روز بعد آن را شارژ می کنیم. “

باتری لپ تاپ
باتری لپ تاپ

چگونه می توان باتری لپ تاپ خود را تعویض کرد؟

قابلیت دسترسی به باتری در لپ تاپ های مدرن (یعنی قابلیت قرار گرفتن داخل قاب و تعویض باتری) یک کیف بسیار مخلوط است. اکثر لپ تاپ ها متفاوت از یکدیگر در داخل ساخته می شوند، در تغییرات ظریف، و برخی به سادگی دارای باتری هایی هستند که قابل تعویض نیستند زیرا شاسی طراحی شده است تا باز نشود.

تعویض باتری لپ تاپ باد کرده
تعویض باتری لپ تاپ باد کرده

 با مک بوک های اپل، برخی از اولترابوک های دارای ویندوز (به ویژه برخی از مدل های لپ تاپ سرفیس مایکروسافت) و برخی از کروم بوک ها، باتری هایی که نمی توانید برای تعویض به آنها دسترسی پیدا کنید گاهی اوقات یک مشکل هستند. بنابراین اولین قدم این است که با پشتیبانی فنی لپ تاپ خود صحبت کنید تا ببینید گزینه های شما چیست. اگر باتری شما شروع به متورم شدن کرد، زمان اقدام هم اکنون است.

هنگام ارزیابی وضعیت باتری متورم، مراحل زیر را طی کنید:

  • ارزیابی کنید که آیا خودتان حتی می توانید به باتری دسترسی پیدا کنید یا خیر. با خط پشتیبانی سازنده لپ تاپ یا منابع آنلاین محصول خود تماس بگیرید تا در مورد گزینه های خود از طریق کانال های “رسمی” سوال کنید. برخی از مدل های محبوب دارای آموزش های آنلاین (غیر رسمی) هستند که روند تعویض باتری را نیز نشان می دهد.
  • پوشش گارانتی را بررسی کنید، و اینکه آیا هنوز هم وجود دارد یا خیر(مگر اینکه هزینه گارانتی طولانی مدت پرداخت کرده باشید، چندین سال پس از مالکیت پاسخ احتمالاً “خیر” است.) توجه داشته باشید که اگر به اندازه کافی مطمئن هستید که خودتان اقدام به تعویض باتری کرده اید، در صورت باقی ماندن هر یک از این موارد، ضمانت نامه باطل می شود. به همچنین، گاهی اوقات باتری لپ تاپ تحت ضمانت کوتاه تری نسبت به خود لپ تاپ اصلی قرار می گیرد.
  • در مورد آنچه برای انجام کار نیاز دارید واقع بین باشید. اگر می خواهید خودتان سعی کنید آن را برطرف کنید، سعی نکنید این کار را فقط با ابزارهای قدیمی انجام دهید. ممکن است به یک یا دو پیچ گوشتی مخصوص نیاز داشته باشید (پیچ های سر ستاره در لپ تاپ ها رایج است)، و سایت هایی مانند iFixit کیت ابزار مخصوص Mac و سایر دستگاه ها را می فروشند. بسته به محصول و سازنده، باتری متورم می تواند بوسه مرگ برخی از لپ تاپ ها باشد. تامپسون می گوید: “باتری ها می توانند دارای لیست UL یا رتبه ای باشند که تعیین می کند خدمات مشتری را ارائه می دهند یا تکنسین مشتری را می توان تعمیر کرد.”
  • و مهمتر از همه: در اولین علائم تورم باتری، هرگونه اطلاعات مهم را در اسرع وقت پشتیبان بگیرید و استفاده از لپ تاپ را متوقف کنید.

با باتری متورم چه کنم؟

تنها کاری که می توانید با باتری قدیمی و متورم انجام دهید دور ریختن آن است. در مورد باتری های لیتیوم یونی، باید با احتیاط عمل کنید تا هنگام کار با باتری یا برداشتن آن از رایانه، سوراخ نشود. هرگز با ابزار فلزی باتری را مچاله نکنید و آن را در حالت متورم خم نکنید. 

متورم شدن باتری

(یک ابزار فلزی می تواند پوست بیرونی را سوراخ کرده و واکنش شیمیایی ایجاد کند ؛ ما این کار را به اشتباه در تعویض باتری های قدیمی تلفن های هوشمند انجام داده و برخی از آتش سوزی های کوچک را آغاز کرده ایم.) باتری های متورم همچنین حاوی گازهایی هستند که نمی خواهید آنها را استنشاق کنید.

اگر خودتان باتری را تعویض می کنید، حتماً آن را به محض خالی کردن در جعبه قرار دهید. باتری را در سطل زباله یا جاهای دیگر دور نریزید. این یک ممنوعیت زیست محیطی است و کارگران بهداشتی را که ممکن است با باتری تماس بگیرند در معرض خطر سلامتی قرار می دهد. 

همیشه باتری ها-متورم یا خالی-را در محل مجاز دفع باتری دور بیندازید. سازنده سیستم شما می تواند شما را در فرایندها و مکان های دفع راهنمایی کند. علاوه بر این، یک جستجوی سریع در Google باید شما را به یک سایت مناسب برای تخلیه باتری راهنمایی کند. همچنین می توانید برای دستورالعمل با دولت محلی خود و بازوی دفع زباله تماس بگیرید.

بسته به محل زندگی شما، خرده فروشان جعبه بزرگ نیز ممکن است ساده ترین مسیر باشد. جیکز می گوید: “من اکیداً به مردم توصیه می کنم آنها را به Best Buy یا خرده فروشان محلی [فناوری] یا حتی Home Depot، که جعبه بازیافت [باتری] دارند، ببرند.” حتی باتری های لیتیوم خوب باعث تخریب جریان زباله می شوند. “

از دستگاه های خود و عملکرد باتری های لیتیوم یونی و ارتقاء هوشمند جدید آنها لذت ببرید، اما توجه داشته باشید که باید با احتیاط و احترام با آنها برخورد شود. در غیر این صورت، ممکن است بیش از یک باتری باشد که نیاز به تعویض دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *