تفاوت Source ویندوزها در چیست؟

تفاوت source ویندوزها
زمان مطالعه مطلب 5 دقیقه

تفاوت Source ویندوزها

اگر بخواهیم به سوال مقاله ( تفاوت Source ویندوزها در چیست؟) بپردازیم، به توضیح نمونه ای می پردازیم که به صورت شفاف و واضح موضوع این مقاله را درک و لمس کنید، از این رو در این مقاله قصد داریم به توضیح تفاوت ویندوز 10 و ویندوز 11 بپردازیم، یعنی دو منبع متفاوت با ویژگی ها و عملکرد های مختص به خود، تا پایان مقاله همراه ما باشید تا از اطلاعات مفید و پرکاربردی که از آن بی خبرید، پرده برداریم.

در دنیای امروز که بیشتر کارها با استفاده از تکنولوژی و ابزار الکترونیکی پیش می رود، کامپیوترها جای محکمی را در زندگی امروزه ی انسان پیدا کرده است و با استفاده از آن می توان در سرعت بخشیدن کارها از آن استفاده کرد.

 

مایکروسافت به صورت منظم و دقیق سال هاست که ویندوز را با اضافه کردن ویژگی ها و بالا بردن سطح تنظیمات از طریق رابط ها، آپدیت و به روز رسانی می کند مخصوصا اخیرا بر روی ویندوز 10 ویژگی های منحصر به فردی را به آن اختصاص داده است.

در حال حاضر محدوده ی جدیدی از به روز رسانی و ویندوز 11 وجود دارد که به صورت یک سیستم اپراتوری کاملا جدید می باشد که در اواخر اکتبر سال 2021 منتشر می شود.

در ادامه ی مقاله به سوالاتی پاسخ خواهیم داد که ممکن است با انتشار ویندوز 11 برایتان پیش بیاید:

 

آیا می توان ویندوز 10 را بر روی لپ تاپ به ویندوز 11 ارتقا داد؟

 

بعضی از لپ تاپ ها وقتی که به پایان سال 2021 می رسند به صورت خودکار به ویندوز 11 ارتقا پیدا می کنند و تنظیمات لپ تاپ این قابلیت را برای ارتقای ویندوز هموار کرده است، اگر ویندوز شما می تواند به ویندوز 11 ارتقا پیدا کند، پس ارتقای آن به صورت رایگان خواهد بود، البته همه ی این شرایط به سخت افزار لپ تاپ شما بستگی دارد.

مایکروسافت اعلام کرده است که تنها نسخه TPM 2.0 ویندوز 11 را می تواند اجرا کند و نیازمندی های سیستم ویندوز 11 بیشتر از ویندوز 10 دقیق هستند به عنوان مثال ویندوز 11 تنها روی لپ تاپ های 64 بیتی کار می کند.

هم چنین لپ تاپ شما  به یک TPM 2.0 CHIP که مخفف ( Trusted Platform Module) به معنای ( ماژول پلتفرم مطمئن) و UEFL (رابط فرم ویر توسعه پذیر) با قابلیت بوت امن ( Secure Boot) نیاز خواهد داشت.

  • نکته: لپ تاپ ها از زمان ویندوز 7 تقریبا به طور مشخصی قابل انتخاب نبودند و باید توسط کاربر ویندوز جدید خریداری و نصب میشد.

 

اگر فکر می کنید که لپ تاپ شما بر روی ویندوز 11 کار می کند می توانید به قسمت برنامه ی Health  لپ تاپ در مایکروسافت آن را به صورت رایگان چک کنید که این قابلیت را دارد یا نه، اگر ابزار گفت که لپ تاپ شما روی ویندوز 11 کار نمی کند، یک شانس وجود دارد با رفتن به تنظیمات رابط فرو ویر (UEFL) BIOS بروید و این ویژگی ها (ماژول پلتفرم مطمئن و بوت امن) را فعال کنید.

 

آیا می توانیم همچنان از ویندوز 10 استفاده کنیم؟

 

ویندوز 11 ممکن است برای ویندوز 10 یک آپدیت بزرگ باشد، اگر لپ تاپ حاضر شما پشتیبانی ویندوز 11 را ندارد یا اگر شما ویندوز 10 را ترجیح می دهید و دوست دارید با سیستم حاضر کار خود را ادامه دهید، خبر خوشی برایتان خواهد بود که مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز 10 تا 14 اکتبر 2025 پشتیبانی خواهد شد.

بنابراین شما می توانید از ویندوز 10 تا آن زمان بدون هیچ نگرانی استفاده کنید.

 

آیا ویندوز 11 می تواند بر روی بعضی از نرم افزارها کار کند؟

 

مایکروسافت بارها درباره ی بعضی از انواع جعبه ی سیستم صحبت کرده که برنامه های ویندوز دسکتاپ های قدیمی برای امنیت شناسایی می شوند و هیچ ایرادی بر این کار وجود ندارد، از این رو ویندوز 11 می تواند روی بعضی از برنامه های ویندوز 10 کار کند.

فروشگاه مایکروسافت جدید به برنامه های دسکتاپ 32 قدیمی و دیگر نرم افزار اجازه می دهد که نرم افزارهای ویندوز کلاسیک حتی بهتر از ویندوزهای جدید کار کنند.

 

چه چیزی در ویندوز 11 جدید می باشد؟

 

ویندوز 11 شامل بعضی از ویژگی های جدید می باشد که به شما کمک خواهد کرد که چندین وظیفه را با چندین ویندوز و حتی با چندین مانیتور انجام بدهید.

منوی شروع بسیار ساده است و آپدیت ها بهتر شده اند به گونه ای که تا 40 درصد کمتر شده است و ویندوز برنامه ها را در پس زمینه نصب می کند، هم چنین تنها یک آپدیت و به روز رسانی بزرگ برای ویندوز 11 هر ساله وجود خواهد داشت که در ویندوز 10 سالانه دو بار به روز رسانی میشد.

 

تا اینجا به تفاوت دو منبع ویندوز پرداختیم که ساختار و ویژگی های آن به چه صورت است اما هنوز هیچ راهی برای فهمیدن اینکه کدام مدل نرم افزار ( نرم افزار متن باز یا متن بسته و اختصاصی) برای کار و بیزینس شما بهتر است، وجود ندارد، اما ما در اینجا با پرسش و پاسخ شما را در انتخاب نرم افزار کمک خواهیم کرد.

تقریبا هر قطعه از نرم افزار کامپیوتر برای استفاده از کد منبع ایجاد شده است که طرح اولیه ی فنی مشخص می کند عملکرد آن ها چطور است.

وقتی سازنده تولید نهایی را به صورت عمومی منتشر می کند باید بدانند که آیا کد منبع متن باز است یا متن بسته.

 

کدام نوع از نرم افزار متن باز و متن بسته بیشتر رایج است؟

 

اکثریت زیادی از برنامه ها، بازی ها و دیگر نرم افزارهای معروف متن بسته هستند با این حال آپشن های متن باز برای خیلی از انواع برنامه ها وجود دارند، اگر شما یک متن باز متناوب می خواهید می توانید از Libro office استفاده کنید.

به جای استفاده از ویندوزها می توانید سیستم Linux متن باز را امتحان کنید و از دیگر مثال های متن باز رایج می توان به وب فایرفاکس، بروزر و پلت فرم ورد پرس اشاره کرد.

 

مزایا و فواید نرم افزاهای متن باز و متن بسته چیست؟

 

یکی از بزرگترین مزایای متن باز این است که به صورت رایگان می باشد، اگرچه بعضی از ویژگی ها و پشتیبانی فنی هزینه ی اضافی را در برخواهد داشت، هم چنین اینکه کد برای هر کسی که می خواهد قابل دسترس است، همکاری عمومی می تواند اِشکال ها و ویژگی را تعمیر کند و اجرا را در یک دوره کوتاه مدت بهبود ببخشد.

با این وجود نرم افزارهای متن باز عالی نیستند، این ممکن است به اندازه ی نرم افزارهای متن بسته کاربر پسند نباشد و اگر شما در حین استفاده از این نرم افزار به مشکل برخوردید، ممکن است به سختی یک پشتیبان فنی را پیدا کنید به ویژه برای برنامه هایی که کمتر معروف هستند.

نرم افزارهای متن بسته احتمالا بیشتر پایدار و محصول متمرکزی باشند و اگر به پشتیبانی خدمات مشتری احتیاج داشتید، معمولا دسترسی آن آسان تر است، با این حال نرم افزارهای متن بسته اغلب پولی هستند و اگر این نرم افزار هر گونه اِشکال و ویژگی های از دست رفته دارد، باید جهت آدرس دادن و راهنمایی مشکل سازنده صبر کنید.

 

چکیده

به طور کلی اگر بخواهیم تفاوت Source ویندوزها را تشخیص دهیم  باید از تفاوت نرم افزارهای متن باز و متن بسته آگاهی داشته باشیم که در اینجا به صورت خلاصه به توضیح آن می پردازیم.

نرم افراز متن باز اشاره دارد به نرم افزار کامپیوتر که متن آن باز است به این معنی که عموم مردم می توانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند، به صورت خلاصه بگوییم این منبع به OSS اشاره دارد.

کد این منبع به صورت رایگان در اینترنت قابل دسترس است و این کد می تواند توسط دیگر کاربران اصلاح و سازماندهی شود به این معنی که کد منبع برای همه ی افراد بازدید و نگاه کردن در دسترس است.

قیمت نرم افزار متن باز خیلی کم است و هیچ محدودیتی برای کاربران براساس قابلیت استفاده و اصلاح و تغییر از نرم افزار وجود ندارد.

بعضی از مثال های نرم افزارهای متن باز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Firefox
  • Open office
  • Gimp
  • Alfresco
  • Android
  • Zimbra
  • Thunderbird
  • MYSQL
  • Mailman
  • Moodle
  • Samba
  • Perl
  • PHP
  • KDE

 

نرم افزار متن بسته اشاره دارد به نرم افزار کامپیوتر که کد منبع آن بسته است به این معنی که عموم به کد منبع دسترسی داده نشده است، به طور خلاصه بگیم به CSS اشاره دارد.

در نرم افزار متن بسته کد منبع محافظت شده است، تنها شخص و سازمانی که نرم افزار را طراحی کرده است می تواند آن را تغییر بدهد، قیمت نرم افزار متن بسته بالا است و کاربران برای استفاده از نرم افزار به مجوز رسمی و معتبر نیاز دارند به این معنی که این مجوز رسمی محدودیت زیادی براساس قابلیت استفاده و اصلاح از نرم افزار برای کاربران ایجاد کرده است.

بعضی از مثال های نرم افزار متن بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Skype
  • Google earth
  • Java
  • Adobe flash
  • Virtual box
  • Adobe reader
  • Microsoft windows
  • Win RAR
  • Mac OS
  • Adobe flash player

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *