تفاوت ویندوز 10 و 11

تفاوت ویندوز 10 و 11
زمان مطالعه مطلب 7 دقیقه

در این مقاله به بررسی تفاوت ویندوز 10 و 11 میپردازیم. شرکت مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 10 را در سال 2015 رونمایی کرد. طی چند سال اخیر آپدیت های متفاوتی برای ویندوز 10 منتشر شد به طوری که ردموندی ها اطلاع رسانی کردند که دیگر هیچ نسخه دیگری از سیستم عامل ویندوز توسط شرکت مایکروسافت ارائه نمی شود بلکه ویژگی هایی در قالب آپدیت های نرم افزاری به همین سیستم عامل ویندوز 10 انتقال داده می شود.

اکنون با گذشت 6 سال از رونمایی ویندوز 10، نسخه جدید دیگری تحت عنوان ویندوز 11 توسط مایکروسافت معرفی گردید. در این مطلب به بررسی تفاوت های ویندوز 10 و 11 پرداخته تا مشخص شود که کدامیک گزینه بهتری جهت استفاده کاربران می باشد. همچنین می خواهیم بدانیم که نسخه جدید ویندوز را می توانیم یک سیستم عامل کاملا ارتقا یافته بدانیم یا خیر.

بر اساس نسخه لو رفته از ویندوز 11، زیرساخت های این نسخه نسبت به ویندوز 10 تغییر چندانی نداشته و ما فقط با آپدیت رابط کاربری در نسخه جدید رو به رو هستیم. همانطور که پیداست، شرکت مایکروسافت بسیاری از المان های ظاهری که در ویندوز 10 استفاده کرده بود، در ویندوز 11 نیز از آنها بهره گرفته است.

واضح است که تا زمانی که ویندوز 11 معرفی نشده، برخی از ویژگی های آن به طور جزئی تغییر کنند اما با توجه به نسخه لو رفته، در ادامه به برخی از تغییرات این ویندوز نسبت به ویندوز 10 اشاره خواهیم کرد.

مهم ترین تفاوت ویندوز 10 و 11

در ادامه به مهم ترین تفاوت های ویندوز 10 و 11 میپردازیم؛

تفاوت ویندوز 10 و 11 در تغییرات در منوی استارت

تغییرات منوی استارت، یکی از مهم ترین تغییرات ظاهری ویندوز 11 است. آیکون مربوط به منوی استارت، در نسخه های مختلف ویندوز، در سمت چپ تسک بار قرار داشت اما در ویندوز 11 مانند ویندوز 10، در قسمت میانی قرار گرفته است. در ویندوز 10 این آیکون به صورت آیکون زاویه دار موجود بود اما در نسخه 11، به صورت کاملا متقارن قرار دارد.

در همین منو تغییرات دیگری نیز رخ داده است. قابلیت Live Tiles در ویندوز ۱۰ این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم می کرد که در این محیط، اطلاعات مختلف را به صورت پویا به تصویر بکشند. این قابلیت در ویندوز 11 وجود ندارد و فقط امکان این وجود دارد که آیکون های کوچک و ثابتی را ببینید. قسمت recommended که در قسمت پایینی منوی استارت دیده می شود، به عنوان یک میان بر، امکان مشاهده فایل ها و برنامه هایی که اخیرا مورد استفاده قرار گرفته اند، را برای کاربر فراهم می سازد.

تفاوت ویندوز 10 و 11
فرق ویندوز 10 و 11 را در این مطلب توضیح داده ایم.

فرق ویندوز 10 و 11: بهبود قابلیت اسنپ

برای تقسیم و مدیریت پنجره ‌ها در ویندوز 10 از قابلیت Snap Assist استفاده می شود که به کمک آن می توان صفحه نمایش را به دو یا چهار بخش تقسیم و به طور همزمان با چند اپلیکیشن کار کرد. در ویندوز 11 شرکت مایکروسافت، امکانات مربوط به این قابلیت، افزایش پیدا کرده است. در ویندوز ۱۱ هنگامی که ماوس را بر روی آیکون مربوط به بزرگ تر کردن پنجره قرار می دهید، چند گزینه‌ی مختلف جهت چینش پنجره‌ها نمایان می شود.

تفاوت های ویندوز 10 و 11 در تسک بار ساده تر 

در حالت پیش ‌فرض ویندوز ۱۰، در محیط تسک بار، فضای قابل توجهی توسط قسمت جست و جو اشغال شده است در حالی که در ویندوز 11، تمامی آیکون های مربوط به فضای تسک بار، در کنار یکدیگر و در بخش مرکزی قرار گرفته اند. فضای اشغال شده توسط آیکون ها در این بخش با یکدیگر برابر است. این امکان باعث شده است که حتی در حالت پیش فرض ویندوز 11، کاربران به فضای بیشتری در قسمت تسک بار دسترسی داشته باشند.

 

ویندوز 11
تفاوت 10 و ویندوز 11

حذف کورتانا از تسک ‌بار

آیکون کورتانا به صورت پیش ‌فرض در قسمت تسک ‌بار ویندوز ۱۰ موجود می باشد که کاربر می تواند برای انجام امور مختلف از آن استفاده کند. با ساده تر شدن قسمت جست و جو در نسخه جدید ویندوز شرکت مایکروسافت، آیکون این دستیار هوشمند از محیط تسک بار حذف شده اما همچنان کاربران می توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در طی سال‌ های گذشته این دستیار هوشمند، بهبود پیدا کرده اما هنوز در میان نمونه های رقیبان، حرفی برای گفتن ندارد.

ویجت ‌ها

در محیط تسک ‌بار ویندوز ۱۱ دیگر اثری از کورتانا نیست اما یک عضو جدید به این قسمت اضافه شده است. این عضو جدید، «ویجت‌ها» (Widgets) نام دارد. با کلیک بر روی این قسمت، منوی جدیدی که دربرگیرنده بخش‌هایی مانند اخبار، وضعیت سهام و آب ‌و هوا می باشد، نمایش داده می شود. این منو، مدتی قبل به همراه آپدیت جدید ویندوز 10، به آن اضافه شد. هنوز به طور کامل مشخص نیست که شرکت مایکروسافت برای این بخش جدید، چه برنامه هایی دارد اما آنطور که پیداست منوی ویجت ها به عنوان یک منبع برای گجت‌های متفاوت ویندوز انجام وظیفه می کند.

تغییرات رابط کاربری و آیکون‌ های جدید

گرد شدن لبه‌ پنجره‌ ها و آیکون ‌های جدید، از دیگر تغییرات ظاهری کوچک ویندوز 11 می باشد. به احتمال زیاد، کاربران کمی متوجه گرد شدن لبه پنجره ها می شوند اما آیکون های جدید، توجه مخاطبان را جلب می کنند. اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که تصاویر پس زمینه جدید، جذابیت بصری سیستم عامل نسخه جدید ویندوز را دو چندان کرده است.

تغییر نکردن اپلیکیشن ‌ها

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که ویندوز 11 غیر از تغییرات ظاهری که در آن رخ داده است، نسبت به ویندوز 10 تفاوت خاص دیگری ندارد. برخلاف انتظارات کاربران، محیط store نسخه جدید ویندوز مایکروسافت همانند سابق بوده و تغییر خاصی نکرده است. این بدان معناست که برای برنامه های 32 بیتی در این سیستم عامل، هیچگونه محدودیتی اعمال نشده است.

در اصل ویندوز 11، آپدیتی جهت تغییرات ظاهری ویندوز 10 می باشد. به همین دلیل، غیر از تغییرات ظاهری، نباید انتظار ویژگی های جدید دیگری را از نسخه جدید داشته باشید.

 

تفاوت ویندوز
تفاوت ویندوز

اجرای ویندوز 11 توسط سیستم های دارای ویندوز 10

شرکت مایکروسافت این اطمینان را به کاربران خود می دهد که ویندوز 11 قابلیت نصب بر روی اکثر دیوایس های مبتنی بر ویندوز 10 را داشته باشد. بنابراین در این خصوص کاربران نباید نگرانی خاصی داشته باشند. یک خبر خوشی که از سوی شرکت مایکروسافت منتشر شده این است که نسخه جدید ویندوز به صورت یک آپدیت بزرگ و رایگان برای کاربران سیستم عامل ویندوز 10 ارائه می شود. ویندوز 11 قرار نیست در نسخه 32 بیتی منتشر شود بلکه کاربران می توانند تنها نسخه 64 بیتی ویندوز را دریافت و استفاده کنند.

مجهز بودن به چیپ TPM 2.0 و پشتیبانی UEFI و Secure Boot از مشخصه های سیستم هایی است که ویندوز 11 بر روی آنها نصب می شود.

استفاده از ویندوز 10 با وجود ویندوز 11

شرکت مایکروسافت اعلام کرده که تا اکتبر سال 2025 سیستم عامل ویندوز 10، توسط این شرکت پشتیبانی می شود. پس اگر کاربران از سیستم کافی که ویندوز 11 را پشتیبانی کند، برخوردار نیستند و تمایلی نیز به استفاده از نسخه جدید ویندوز ندارند، می توانند همچنان از ویندوز 10 استفاده کنند. در واقع تا چند سال دیگر این فرصت برای کاربران وجود دارد که از سیستم عامل ویندوز 10، بدون مشاهده نقصی در عملکرد این سیستم عامل، بهره بگیرند. اما شرکت مایکروسافت به شما کاربران توصیه می کند که طی چند سال آینده، نسبت به ارتقا سیستم خود به سیستمی که از نسخه جدید ویندوز پشتیبانی می کند، اقدام کنید.

پشتیبانی از برنامه های قدیمی در نسخه جدید ویندوز

هر چند که ویندوز 11 یک نسخه 64 بیتی است اما قادر به اجرای نرم افزارهای 32 بیتی قبلی می باشد. بنابراین هیچگونه نگرانی و محدودیتی برای کاربران این سیستم عامل وجود نخواهد داشت. یک خبر بزرگ در خصوص این سیستم عامل این است که این نسخه جدید ویندوز از برنامه های اندرویدی نیز پشتیبانی می کند. با معرفی این قابلیت توسط شرکت مایکروسافت، دارندگان گوشی های اندروید، بسیار خوشحال شدند.

 

ویندوز 10 و 11
ویندوز 10 و 11

ویژگی های ویندوز 11

بهبود رابط کاربری در سیستم های چند نمایشگر و ویژگی های مالتی تسکینگ از جمله قابلیت هایی است که مایکروسافت در نسخه جدید، توجه ویژه ای به آنها داشته است. منو استارت ساده تر و مینیمالیستی شده و بخش Live Tiles حذف گردیده است.

بر اساس گفته های شرکت ردموندی، در سیستم عامل ویندوز 11، آپدیت ها دارای حجم کمتری می باشند تا به راحتی و بدون دردسر توسط کاربر نصب شوند. همچنین بر خلاف ویندوز 10 که سالانه دو بروزرسانی بزرگ داشت، شرکت مایکروسافت در تلاش است که برای نسخه جدید ویندوز 11، هر سال یک آپدیت بزرگ قرار دهد.

در قسمت تسک بار ویندوز 11، آیکون Microsoft Teams اضافه شده است که به وسیله آن افراد می توانند به صورت صوتی و تصویری با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشند.

در قسمت App store نسخه جدید برنامه های مختلفی گذاشته شده است که کاربران می توانند در آن قسمت به جست و جوی برنامه های اندرویدی پرداخته و آنها را بر روی سیستم خود نصب نمایند. در ویندوز 11 گیمرها شاهد آن خواهند بود که مایکروسافت به وسیله سیستم عامل جدیدش از ایکس باکس در بحث  Auto HDR و DirectStorage پشتیبانی می کند.

ویندوز 11 کدامیک از ویژگی های ویندوز 10 را ندارد؟

شرکت مایکروسافت تمام تلاش خود را جهت تغییر ویژگی های ویندوز 10 و به کار گیری قابلیت هایی در سیستم عامل جدیدش، کرده است. بنابراین انتظار وجود ویژگی های رایج ویندوز 10 در نسخه جدید، نباید وجود داشته باشد، زیرا هدف از تدارک نسخه جدید ویندوز 11 توسط ردموندی ها، ارائه یک تجربه جدید بوده است. با این حال با وجود تفاوت ویندوز 10 و 11، مشاهده می شود که این دو سیستم عامل، تشابهاتی نیز با یکدیگر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *