چرا سرعت وای فای کند می شود 

زمان مطالعه مطلب 8 دقیقه

چرا سرعت وای فای کند می شود

 

سرعت وای فای شما کند می شود ، اما چرا؟ با وجود تعداد زیادی دستگاه بی سیم در خانه های ما ، حتی نقص های کوچک نیز می تواند بر عملکرد تأثیر بگذارد. در این راهنما ، ما به مسائل رایج ، چرا ممکن است سرعت Wi-Fi شما کند و چگونه آنها را حل کنیم ، نگاهی می اندازیم.

 

  1. دستگاه های بسیار زیاد (اینترنت اشیا)

دوربین های IP ، دستیارهای صوتی هوشمند ، لامپ های کنترل از راه دور ، دوشاخه های هوشمند ، حتی جاروبرقی روباتان-خانه های ما به طور فزاینده ای مملو از دستگاه های اینترنت اشیاء است که هر کدام با آدرس IP خاص خود در شبکه Wi-Fi قرار می گیرند.

در حالی که لامپ معمولی شما مقدار زیادی داده ارسال یا دریافت نمی کند ، اکثر روترهای خانگی به گونه ای طراحی نشده اند که بتوانند تعداد زیادی دستگاه Wi-Fi ثبت شده را به طور همزمان اداره کنند. با گذر از یک نقطه خاص – معمولاً در حدود 30 – با ترک تحصیل مواجه خواهید شد.

راه حل: سن روتر خود را در نظر بگیرید و اگر می توانید هزینه آن را داشته باشید ، به مدل جدیدتری ارتقا دهید. من Ubiquiti UniFi را برای Wi-Fi مقیاس پذیر با ظرفیت بالا بهترین پیشنهاد می کنم ، گرچه گران است. همچنین با افزودن نقاط دسترسی در هر جایی که نیاز باشد ، پوشش بهتری خواهید داشت. برای خانه های کوچکتر ، Ubiquiti AmpliFi گزینه مقرون به صرفه تری است.

 

اگر قصد دارید خانه خود را با سنسورهای هوشمند بپوشانید ، در صورت امکان از Z-Wave استفاده کنید. با فرکانس متفاوتی نسبت به Wi-Fi کار می کند ، بنابراین تداخلی ایجاد نمی کند. توجه داشته باشید که دستگاه های Zigbee (مانند لامپ های Philips Hue) از فرکانس 2.4 گیگاهرتز مشابه Wi-Fi استفاده می کنند ، بنابراین باعث ایجاد تداخل می شود.

وای فای

  1. محدوده شبکه بی سیم و نفوذ سیگنال

محل قرارگیری روتر Wi-Fi خود مهمترین فاکتوری است که بر سرعت Wi-Fi خانگی شما تأثیر می گذارد.

روترهای Wi-Fi هم سیگنال 2.4 گیگاهرتز (اغلب به عنوان b/g/n نامیده می شود) و هم 5 گیگاهرتز (ac) را منتقل می کنند. شبکه 5 گیگاهرتزی سریعتر است – پس چرا فقط شبکه 2.4 گیگاهرتزی را غیرفعال نمی کنید؟ از آنجا که سیگنال 2.4GHz نفوذ بهتری دارد: می تواند به راحتی از دیوارها و دیگر اجسام جامد عبور کرده و بیشتر حرکت کند. یک کف یا دیوار بتنی ضخیم شبکه 5 گیگاهرتز را به طور کامل متوقف می کند.

نیازی به نگرانی در مورد تفاوت های فنی دقیق نیست ، اما باید بدانید که سرعت بی سیم تحت تأثیر اجسام جامد قرار می گیرد ، بنابراین هرچه چیزهای بیشتری بین دستگاه و روتر شما بیشتر باشد ، عملکرد شبکه شما بدتر خواهد شد.

راه حل: راهنمای ما را برای دستیابی به بهترین پوشش Wi-Fi بخوانید و روتر را تا جای ممکن تغییر مکان دهید.

گاهی اوقات ، به دلیل محل اتصال فیبر نوری یا خط تلفن ، امکان انتقال روتر وجود ندارد. در این صورت ، کابل اترنت را به نقاط دیگر خانه اجرا کنید ، سپس از یک روتر اضافی فقط برای Wi-Fi استفاده کنید.

 

  1. تعداد کاربران بسیار زیاد

اتصال اینترنت شما فقط بسیار سریع است و این سرعت با هر کاربر دیگری در خانه و همه دستگاه های آنها به اشتراک گذاشته می شود. بنابراین علاوه بر موارد واضح مانند رایانه ، تلفن و رایانه لوحی ، تلویزیون های هوشمند ، کنسول های بازی ، استیک های پخش رسانه ، هاب های خانه هوشمند را خواهید دید – همه آنها ممکن است در زمان خاصی اطلاعات را ارسال یا دریافت کنند.

ممکن است هنگام رایانه لوحی خود در حال گشت و گذار در وب باشید در حالی که ایکس باکس جدیدترین محتوای DLC را دریافت می کند ، ویندوز در حال به روز رسانی است و ست باکس در حال پخش یک فیلم درخواستی است.

همه این فعالیت ها اندکی از کل پهنای باند موجود شما را مصرف می کند. و این فقط زمانی نیست که از آنها به طور فعال استفاده می کنید: اغلب به روز رسانی خودکار بدون اطلاع شما رخ می دهد. برخی از دستگاه ها حتی می توانند خود را بیدار کنند تا به روز شوند. آیا الکسا سرعت Wi-Fi را کاهش می دهد؟ احتمالاً نه ، اما سایر دستگاه های آمازون می توانند: در مدت 24 ساعت ، Amazon Fire TV ما تقریبا 10 گیگابایت داده ویدئویی را از بین برد.

راه حل: ابتدا ، صفحه سرپرست روتر خود را بررسی کنید تا ببینید آیا پهنای باند دستگاه هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کند ، فهرست شده است یا خیر ، و آیا می توانید یک مجرم را شناسایی کنید. اگر برنامه یا نوع خاصی از فعالیتها وجود دارد که می خواهید اطمینان حاصل کنید که همیشه بهترین عملکرد را دارد ، کیفیت خدمات را فعال کنید. این تنظیم مقدار مشخصی از توان را برای یک دستگاه خاص یا یک فعالیت خاص “حذف می کند”

 

  1. کابل های شبکه قدیمی

اگر رایانه شما مستقیماً به روتر شما متصل است ، یا اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که در سراسر خانه کابل کشی کنید ، ارزش بررسی نوع کابل کشی را دارد.

در حالی که کابل کشی الکتریکی ممکن است 50 سال یا بیشتر طول بکشد ، کابل کشی شبکه چندین ارتقاء مهم را تجربه کرده است که بر سرعت انتقال داده ها تأثیر می گذارد.

ساده ترین راه برای بررسی این است که به کابل نگاه کنید. شما باید مشخصات شماره گربه را در جایی ببینید:

  • Cat-5 قدیمی ترین و کندترین کابل شبکه است که هنوز در حال استفاده است. عملکرد محدود به 100 مگابیت بر ثانیه است.
  • Cat-5e رایج ترین کابل شبکه امروزه است. از گیگابیت اترنت (1000 مگابیت بر ثانیه) پشتیبانی می کند.
  • Cat-6/6a سریعترین کابل کشی شبکه در استفاده معمولی است و حداکثر تا 10 گیگابیت (10000 مگابایت) را پشتیبانی می کند.

اگر از کابل Cat-5 برای رایانه ها یا ستون فقرات شبکه خود استفاده می کنید ، ممکن است کابل اترنت شما سرعت Wi-Fi را کند کند. کابل های شبکه نیز می توانند کاملاً ظریف باشند. برای اطمینان از اتصال هر یک از هشت سیم داخل کابل به انتهای دیگر ، از تستر کابل استفاده کنید.

راه حل: هرگونه کابل با درجه Cat-5 یا خراب شده را با کابلهای Cat-5e یا Cat-6 جایگزین کنید. نیازی به ارتقاء به کابلهای Cat-7 یا Cat-8 نیست. هیچ یک از دستگاه های شما (در حال حاضر یا در دهه آینده) هیچ مزیتی برای سرعت مشاهده نخواهند کرد.

سرعت وای فای
سرعت وای فای
  1. از Powerline یا Wi-Fi Extenders استفاده می کنید

بسیاری از مردم فکر می کنند که یک راه حل آسان برای مشکلات Wi-Fi خرید یک دستگاه افزودنی است: یک جعبه کوچک که به پریز برق شما متصل شده و سیگنال Wi-Fi را به قسمت دیگری از خانه تکرار می کند. برخی حتی از آداپتورهای “Powerline” استفاده می کنند که به شما امکان می دهد سیگنال های شبکه را از طریق کابل های برق خانه خود ارسال کنید.

اما طبق تجربه من ، این دستگاه ها نمی توانند ریشه مشکل را حل کنند و اغلب فقط با اضافه کردن تداخل اوضاع را بدتر می کنند.

راه حل: اگر خانه بزرگی دارید و Wi-Fi شما به همه جا نمی رسد ، یک سیستم Wi-Fi مشبک یا یک سیستم UniFi را در نظر بگیرید که به شما امکان می دهد در صورت نیاز نقاط دسترسی اضافه کنید.

 

  1. کانال Wi-Fi شما به شدت شلوغ شده است

یکی از مزایای زندگی در وسط هیچ کجا این است که معمولاً هیچ شبکه دیگری در اطراف من وجود ندارد. در این مورد ، من از یک برنامه Android به نام Wifi Analyzer استفاده کرده ام که به من نشان می دهد دستگاهی که من در حال بررسی آن هستم در واقع سیگنال Wi-Fi مخفی خود را پخش می کند و چاپگر من که هر دو با شبکه خانگی من تداخل دارند.

 

برای کسانی که در مناطق شهری هستند ، به ویژه بلوک های آپارتمانی ، ممکن است توسط صدها شبکه Wi-Fi احاطه شده باشید. متأسفانه ، همه آنها کمی از پهنای باند فرکانس موجود را می گیرند.

راه حل: می توانید شماره کانال را که پخش می کنید تغییر دهید ، اما روترهای مدرن به اندازه کافی هوشمند هستند که به هر حال بهترین کانال را انتخاب کنند. بنابراین ، تنها گزینه شما این است که تعداد دستگاه هایی را که از Wi-Fi استفاده می کنند کاهش دهید تا بتوانید از پهنای باند کمی که دارید استفاده بهتری کنید. اگر می توان دستگاهی را از طریق اترنت به برق متصل کرد ، باید چنین باشد. Wi-Fi را برای دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند و رایانه لوحی که گزینه ای برای آنها ندارید بگذارید.

سرعت وای فای

  1. سرور DNS ISP شما کند است

همه سرورهای DNS برابر نیستند ، اما اینها برای اتصال به اینترنت ضروری هستند. DNS هر بار که آدرس وب را در مرورگر خود وارد می کنید استفاده می شود: مانند دفترچه تلفن است که بین دامنه وب قابل خواندن توسط انسان و IP فیزیکی سروری که در آن قرار دارد ترجمه می شود. به طور پیش فرض ، از سرور DNS ارائه شده توسط ISP خود استفاده می کنید ، اما غالباً کند و غیرقابل اعتماد است. اگر متوجه شدید بین تایپ آدرس وب و مشاهده اولین عناصر بارگذاری صفحه زمان زیادی طول می کشد ، ممکن است سرور DNS کند یا معیوب باشد.

راه حلمی توانید سرور DNS خود را سریعتر به چیزی تغییر دهید و برای حریم خصوصی شما نیز بهتر است . این می تواند به شما یک سرعت کوچک اما آسان را برای همه فعالیتهای مرور وب ارائه دهد.

 

  1. ISP شما ممکن است شما را تحت تأثیر قرار دهد

بعید است مگر اینکه شما یک کاربر سنگین باشید ، اما بسیاری از ISP ها در صورت تشخیص استفاده از برنامه های اشتراک فایل یا هنگامی که به یک آستانه مشخص رسیدید ، اینترنت شما را عمداً کند می کنند. این در اتصالات داده تلفن همراه بیشتر از اتصالات پهن باند خانگی رایج است اما هنوز هم اتفاق می افتد.

شما باید ایده خوبی از سرعت اینترنت معمولی خود داشته باشید و آن را مرتباً بررسی کنید. اگر متوجه شدید که به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و هیچ گونه خطایی توسط ISP شما گزارش نمی شود ، ممکن است تحت فشار قرار بگیرید یا تحت “شکل دهی پهنای باند” قرار بگیرید. شرایط و ضوابط خود یا وجود “خط مشی استفاده عادلانه” را بررسی کنید.

راه حل: اگر این اتفاق برای شما می افتد ، متأسفانه گزینه های شما محدود است. یا فعالیت بارگیری خود را محدود کنید یا ببینید آیا ارائه دهنده دیگری وجود دارد که محدودیت های مشابهی ندارد. اگر به دلیل اینکه ISP شما به طور خودکار استفاده از برنامه های اشتراک فایل را تشخیص داده است ، تحت فشار قرار می گیرید ، از VPN برای مخفی کردن فعالیت اینترنتی خود استفاده کنید .

وای فای

  1. از پورت USB 3.0 Buggy استفاده می کنید

استاندارد USB 3.0 سرعتهای باورنکردنی را به ارمغان آورد ، اما اولین نسخه باگ بود. بعداً مشخص شد که وقتی کابل ها یا دستگاه های USB خاصی به پورت USB 3.0 قدیمی متصل می شوند ، در طیف 2.4Ghz تداخل ایجاد می کند . این همان فرکانسی است که توسط بسیاری از لوازم جانبی بی سیم و Wi-Fi استفاده می شود.

راه حل: دستگاه ها و کابل های USB 3.0 (پورت ها معمولاً آبی هستند) را از برق بکشید تا بررسی کنید که آیا تداخل ایجاد می کنند یا خیر. بسیاری از دستگاه های با پهنای باند کم مانند موش های بی سیم یا صفحه کلیدها می توانند در پورت USB 2.0 قدیمی (دستگاه های مشکی) به خوبی کار کنند.

مربوط:چگونه سرعت شبکه خانگی خود را آزمایش کنید (و نتایج را رمزگشایی کنید)

 

اطمینان حاصل کنید که شبکه شما با دستگاه های شما مطابقت دارد

در حالی که توصیه می شود شبکه خود را برنامه ریزی کنید ، اما هرگز نمی دانید که در آینده چه دستگاه هایی را اضافه خواهید کرد. در ابتدا ، فقط استفاده از روتر بی سیم ارائه شده توسط ISP شما برای دسترسی چند دستگاه به وب کافی است. اما با افزودن دستگاه های بیشتر و متفاوت ، باید به نیازهای خود فکر کنید و اصول اولیه شبکه خانگی را بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *