سوئیچ پورت چیست؟ 

 سوئیچ پورت
زمان مطالعه مطلب 6 دقیقه

 سوئیچ پورت چیست؟ 

 

دریک سوئیچ شبکه ، پورت سوئیچ یک دهانه فیزیکی است که می توان کابل داده را به آن وصل کرد. به طور کلی ، پورت های سوئیچ از سه طرف مستطیل شکل هستند و یک نقطه V شکل در بالا یا پایین دارد.

یک مدیر شبکه می تواند هر پورت را در یک سوئیچ مدیریت شده پیکربندی کند تا یک VLAN پیچیده ایجاد کند.

سوئیچ شبکه سخت افزاری است که شبکه کامپیوتری را تسهیل می کند. اتصال دهنده های فیزیکی از رایانه ها و سایر دستگاه های موجود در شبکه را می پذیرد و سپس داده ها را با استفاده از سوئیچینگ بسته دریافت و ارسال می کند . 

اتصال دستگاه های مختلف به پورت های سوئیچ شبکه به آنها امکان می دهد از طریق انتقال داده ها در سوئیچ با یکدیگر تعامل داشته باشند. اکثر دستگاه های شبکه نیز به اینترنت متصل می شوند و به دستگاه ها امکان می دهد از طریق پورت های سوئیچ به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

در برخی از سوئیچ ها ، پورت ها از طریق رابط خط فرمان پیکربندی می شوند.

 

 

سوئیچ چند پورت دارد؟

بسته به عملکرد دستگاه ، تعداد پورت های یک سوئیچ متفاوت است. یک روتر معمولی خانگی ممکن است دارای پنج پورت باشد در حالی که یک سوئیچ برای یک شبکه بزرگ ممکن است تا 52 پورت داشته باشد. تعداد دستگاه هایی که می توانند به یک سوئیچ اترنت متصل شوند ، یک عدد کمتر از تعداد پورت های فیزیکی است ، زیرا یک پورت برای کابل که سوئیچ را به روتر متصل می کند رزرو شده است.

پورت سوئیچ یک دهانه فیزیکی مستطیلی است که کابل داده را می پذیرد.

 

 سوئیچ پورت چیست؟ 

 

انواع مختلف پورت سوئیچ

 

سوئیچ های شبکه اغلب برای ایجاد و مدیریت VLAN ها استفاده می شود. در این نوع شبکه ، سه نوع اصلی پورت سوئیچ وجود دارد: دسترسی ، ترانک و ترکیبی. هر نوع پورت عملکردی منحصر به فرد دارد و یک رابط استاندارد اترنت می تواند مانند هر یک از این پورت ها عمل کند.

یک پورت برای کابل تعیین شده است که سوئیچ را به روتر متصل می کند ، بنابراین تعداد اتصالی که یک سوئیچ می پذیرد یک عدد کمتر از تعداد پورت است.

 

  • یک پورت دسترسی یک میزبان شبکه را به یک VLAN متصل می کند و ترافیک داده ها را برای آن شبکه مجازی مدیریت می کند. از آنجا که داده ها فقط می توانند در VLAN تعیین شده به جلو و عقب بروند ، یک پورت دسترسی فریم های اترنت بدون برچسب را کنترل می کند.
  • یک پورت trunk معمولاً به سوئیچ دیگری متصل می شود و می تواند با چندین VLAN تعامل داشته باشد. در یک شبکه پیچیده با چندین VLAN ، یک پورت trunk انتقال داده ها را به شبکه های مجازی مدیریت می کند. برای انجام این کار ، یک پورت trunk تگ های قاب را تشخیص می دهد که مقصد مورد نظر برای داده ها را مشخص می کند.
  • یک پورت ترکیبی می تواند مانند یک پورت دسترسی و یک پورت trunk عمل کند. می تواند فریم های برچسب زده و برچسب گذاری نشده را مدیریت کند و می تواند داده ها را از بیش از یک VLAN دریافت کند. هر دو دستگاه کاربر و دستگاه های شبکه را می توان از طریق یک پورت ترکیبی متصل کرد.

اکثر سوئیچ های شبکه همچنین دارای یک پورت کنسول هستند که عملکرد خود سوئیچ را کنترل می کند. ممکن است کاربر رایانه ای را به پورت کنسول سوئیچ متصل کرده و سپس سوئیچ را با استفاده از رابط کامپیوتر پیکربندی کند.

 

 سوئیچ پورت چیست؟ 
سوئیچ پورت چیست؟

انواع متداول سوئیچ های شبکه

اگرچه اصطلاح “سوئیچ” اغلب برای اشاره به انواع سخت افزار شبکه ، از جمله هاب ها و پل ها استفاده می شود ، اما این دستگاه ها قابلیت ها و برنامه های متفاوتی دارند. 

یک هاب به سادگی بسته های داده دریافتی را از هر پورت هاب ارسال می کند در حالی که یک سوئیچ تعیین می کند که کدام دستگاه ها باید داده ها را دریافت کنند و بسته ها را فقط به پورت های لازم ارسال می کند. سوئیچ شبکه کارآمدتر و ایمن تر از هاب است.

چندین نوع مختلف از سوئیچ های شبکه وجود دارد. هر کدام مزایای متفاوتی را ارائه می دهند و بسته به قابلیت های سوئیچ ممکن است قیمت آن بسیار متفاوت باشد.

 

نمایندگی ایسوس

سوئیچ مدیریت نشده

یک سوئیچ بدون مدیریت می تواند دستگاه های اترنت را در شبکه به یکدیگر متصل کند. پورت ها می توانند کابل های اترنت را از رایانه ها ، کنسول های بازی های ویدیویی و سایر دستگاه ها بپذیرند. این نوع سوئیچ معمولاً دارای قابلیت plug-and-play است و برای شبکه های اصلی که نیازی به سفارشی سازی ندارند ، بهترین است.

یک سوئیچ بدون مدیریت می تواند در صورت نیاز به طور خودکار بین عملکرد نیمه دوطرفه و دوبلکس کامل تغییر کند. این دستگاه می تواند از حالت نیمه دوبلکس (ارسال/دریافت داده ها در یک جهت در یک زمان) برای کارآیی استفاده کند و در صورت لزوم می تواند به حالت کامل دوبلکس (انتقال/دریافت داده ها در هر دو جهت به طور همزمان) تغییر کند.

 

 سوئیچ پورت چیست؟ 
سوئیچ پورت چیست؟

سوییچ مدیریت شده

همانطور که از نامش مشخص است ، یک سوئیچ مدیریت شده نیاز به نظارت عملی دارد که معمولاً توسط مدیر شبکه انجام می شود. گزینه های کنترل و سفارشی سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد تا یک سوئیچ بدون مدیریت. در این نوع سخت افزار ، سرپرست می تواند هر پورت را بر اساس نیازهای شبکه پیکربندی کند.

سوئیچ های مدیریت شده می توانند برای ایجاد VLAN استفاده شوند و ممکن است به عنوان تجمع دهنده در شبکه های بسیار پیچیده عمل کنند. به طور کلی ، هزینه این سوئیچ ها بیشتر از کلیدهای کنترل نشده است. با این حال ، آنها مزایای منحصر به فردی از جمله دسترسی از راه دور برای مدیران و پشتیبانی از Gigabit Ethernet را ارائه می دهند.

سوئیچ KVM

کلیدهای صفحه کلید ، ویدئو و ماوس تعداد کابل های مورد نیاز برای کار با چندین کامپیوتر یا سرور را کاهش می دهد. با یک سوئیچ KVM ، یک کاربر می تواند چندین کامپیوتر یا سرور مختلف را تنها با یک صفحه کلید ، مانیتور و ماوس کنترل کند. بسیاری از مدلها قابل برنامه ریزی هستند و به کاربر اجازه می دهد کلیدهای میانبر ایجاد کند که بین هر رایانه یا سرور متصل تغییر می کند.

سوئیچ هوشمند

سوئیچ هوشمند که سوئیچ شبکه نیز نامیده می شود ، در اصل یک سوئیچ مدیریت شده با گزینه های محدود است. این نوع سوئیچ امکان سفارشی سازی های خاص را می دهد. ممکن است یک کاربر بتواند حالت های دوبلکس را پیکربندی کند یا از کلید هوشمند برای ایجاد یک VLAN کوچک و ساده استفاده کند.

سوئیچ PoE

یک سوئیچ تغذیه از طریق اترنت قدرت (همراه با داده) را به دستگاه های متصل توزیع می کند. اگر یک دستگاه سازگار به سوئیچ PoE متصل است ، برای عملکرد نیازی به اتصال به پریز برق ندارد. این نوع سخت افزار یک انتخاب عالی برای نصب دستگاه های خانه هوشمند مانند چراغ ها و دوربین های امنیتی است.

 

 سوئیچ پورت
سوئیچ پورت

چگونه می توان یک سوئیچ شبکه را پیکربندی کرد؟

سوئیچ های مدیریت شده و سوئیچ های هوشمند قابل تنظیم هستند. بسته به دستگاه ، ممکن است بتوانید پورت های خاصی را فعال یا غیرفعال کنید ، بازتاب پورت را تنظیم کنید ، پهنای باند را کنترل کنید ، پورت های دسترسی و ترانک را تعیین کنید یا یک VLAN ایجاد کنید. چندین روش برای پیکربندی سوئیچ ها و پورت ها وجود دارد ، از جمله رابط خط فرمان و پروتکل ساده مدیریت شبکه . ممکن است بتوانید سوئیچ خود را از طریق یک رابط مبتنی بر وب پیکربندی کنید. سازنده باید دستورالعمل های پیکربندی دقیق را ارائه دهد.

 

پورت یکی از مهمترین جنبه های سخت افزار شبکه مانند سوئیچ های اترنت خانگی یا سوئیچ های شبکه تجاری است. در حالی که پورت های اکثر سوئیچ ها از نظر فیزیکی یکسان هستند ، ممکن است بتوانید آنها را برای برنامه های مختلف پیکربندی کنید. عملکرد سوئیچ خود الزامات تعداد پورت ها و تنظیمات آنها را تعیین می کند.

رایان دل کوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *